لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

محمود عباس در سفر آتی مایک پنس به خاورمیانه با وی «دیدار نمی‌کند»


محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی.
محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی.

سخنگوی محمود عباس روز شنبه ۱۸ آذر همزمان با سومین روز پیاپی تظاهرات در مناطق فلسطینی گفت که رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی به خاطر تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفارت آن کشور به بیت‌المقدس (اورشلیم)، اواخر ماه جاری با مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده دیدار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با تداوم خشونت‌ها در اعتراض به تصمیم روز چهارشنبه دونالد ترامپ در جریان حمله تلافی‌جویانه هواپیماهای اسرائیلی به نوار غزه دو پیکارجوی گروه حماس کشته شدند.

از زمان اتخاذ تصمیم انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت‌المقدس) که سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه در یک جلسه اضطراری آن را مورد انتقاد قرار دادند، در جریان برخوردهای خشونت‌آمیز چهار نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

مشاور دیپلماتیک محمود عباس به خبرگزاری فرانسه گفت: «با معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در فلسطین هیچ دیداری انجام نخواهد شد».

او افزود: «دولت آمریکا با تصمیم خود در مورد بیت‌المقدس از همه خطوط قرمز عبور کرده است».

رهبر مسیحیان قبطی مصر نیز ملاقات خود با مایک پنس را لغو کرده و این کلیسا اعلام کرده که در اعتراض به تصمیم دولت آمریکا که «احساسات میلیون‌ها عرب» را در نظر نگرفته است، دیدار با معاون رئیس‌جمهوری آن کشور صورت نخواهد گرفت.

احمد طیب، رییس دانشگاه الازهر مهم‌ترین مرکز دینی مسلمانان سنی، نیز روز جمعه اعلام کرد که به خاطر «تصمیم ناعادلانه و غیرمنصفانه آمریکا در مورد بیت‌المقدس» با مایک پنس دیدار نخواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید در برخوردهای خشونت‌آمیز کرانه غربی رود اردن، معترضان فلسطینی به سوی سربازان اسرائیلی سنگ پرتاب کرده و آن‌ها نیز به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و گلوله‌های واقعی شلیک کردند.

در نوار غزه گروهی از مردم با شرکت در مراسم تشییع جنازه دو نفر که در جریان برخوردهای خشونت‌آمیز در مرز این منطقه به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی کشته شدند و همین طور دو پیکارجوی حماس که بامداد شنبه کشته شدند خشم خود را ابراز کردند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که حداقل در ۲۰ نقطه در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه «شورش‌های خشونت‌آمیز» روی داده و تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به نیروهای اسرائیلی حمله کرده‌اند.

در این بیانیه گفته می‌شود که نیروهای اسرائیلی «از شیوه‌های رایج برای پراکنده کردن جمعیت» استفاده کرده و بر اثر آن سه فلسطینی جراحت سطحی برداشتند.

در بخش شرقی بیت‌المقدس پلیس برای متفرق کردن جمعیت معترض در خیابان اصلی صلاح‌الدین به سوی جمعیت نارنجک‌های مشقی شلیک کرد. پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای گفت دو مامور پلیس جراحات سطحی برداشته و شش تظاهرکننده بازداشت شده‌اند.

هلال احمر فلسطینیان نیز اعلام کرد که حداقل ۱۲ فلسطینی بر اثر اصابت ترکش و یا ضرب و شتم توسط پلیس مجروح شده‌اند.

تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به شهر اورشلیم با استقبال نخست‌وزیر اسراییل روبرو شده ولی همزمان اعتراضات و انتقادهای بین‌المللی گسترده‌ای را برانگیخته است.

پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت گفتند این تصمیم آمریکا با قطعنامه‌های سابق این نهاد از جمله قطعنامه‌هایی که اورشلیم را یک شهر اشغال شده توسط اسراییل قلمداد می‌کند، مغایرت دارد.

جلسه اضطراری شورای امنیت روز جمعه به درخواست هشت عضو این نهاد برگزار شد ولی اساسا جنبه نمادین داشت و هیچ قطعنامه‌ای در آن مطرح نشد چون مشخص بود که دولت آمریکا هر قطعنامه‌ای در مخالفت با تصمیم این کشور را وتو خواهد کرد.

این تصمیم آمریکا ممکن است روی سیاست داخلی فلسطینیان و مناسبات جنبش فتح با گروه حماس نیز تاثیر بگذارد که پس از ۱۰ سال خصومت در ماه های اخیر یک روند مصالحه شکننده را آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG