لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

حمایت کنگره آمریکا از به رسمیت شناخته شدن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل


ساختمان سفارت آمریکا در تل آویو
ساختمان سفارت آمریکا در تل آویو

نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل واکنشی مثبت نشان دادند. با این حال، شماری از قانونگذاران آمریکایی از امکان شعله‌ور شدن تنش‌ها و به مخاطره افتادن فرایند صلح سخن گفتند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری فرانسه، پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه­‌ای گفت: «اورشلیم هم از گذشته و هم برای همیشه پایتخت ابدی و جدانشدنی اسرائیل بوده و خواهد ماند.»

این بیانه می‌­افزاید: «تصمیمی که [در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل] گرفته شد، فقط پذیرش یک واقعیت است و به هیچ وجه، مغایر با تلاش‌ها برای دستیابی به صلح ماندگار میان اسرائیل و فلسطینی ها نیست.»

در مجلس سنای آمریکا، سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا و نماینده جمهوری‌خواه و از منتقدان آقای ترامپ هم از این اقدام رییس جمهوری آمریکا استقبال کرد. سناتور کاردین، نماینده دموکرات هم گفت: «اورشلیم پایتخت اسرائیل است و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم بر این واقعیت صحه می‌گذارد.»

سناتور کاردین افزود: «حالا مسئله اصلی حرکت به سمت جلو است و این بسیار مهم است که طرفداران تمامی ادیان و گروه‌های قومی بتوانند به اورشلیم دسترسی داشته باشند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم آقای ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم (بیت المقدس)، از وعده‌های انتخاباتی او بود که مورد حمایت گروه‌های مسیحیان تبشیری و یهودیان جناح راستی بود.

با این حال، تصمیم واشینگتن برای به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، آمریکا را درگیر اختلافی تاریخی می‌کند که میان یهودیان، مسیحیان و مسلمانان وجود داشته است چرا که برای پیروان هر سه این ادیان، اورشیلم (بیت المقدس) شهری مقدس محسوب می شود.

اسرائیل شهر اورشلیم را پایتخت ابدی خود می‌داند. از سویی فلسطینیان نیز می‌خواهند بخش شرقی بیت‌المقدس یا همان اورشلیم را که از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل است، به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین اعلام کنند.

از این رو دبیرکل سازمان ملل و شماری از کشورهای غربی از جمله فرانسه و بریتانیا با انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، تاکید کرده‌اند که وضعیت این شهر باید در مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیل تعیین شود.

با این حال محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم آقای ترامپ را در تعارض با تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در منطقه نامیده است.

«استنی هویر»، نفر دوم حزب دموکرات در مجلس نمایندگان که از حامیان جدی اسرائیل است، به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل را «یک واقعیت تاریخی که قابل انکار نیست» عنوان کرد.

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: «اورشلیم، پایتخت ابدی سرزمین یهودیان است. اما در نبود مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم ممکن است باعث اعتراض‌های گسترده شود و کار دستیابی به صلح ماندگار را سخت‌تر کند.»

قانون موسوم به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم (بیت المقدس) در سال ۱۹۹۵ و در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون نهایی شده است. از آن زمان، رییس جمهوری های آمریکا – از جمله خود آقای کلینتون – هر شش ماه درخواست می‌کردند که اجرای این قانون به تعویق بیفتد تا زمان مقتضی فرا برسد. رییس جمهوری های آمریکا گفته بودند چون این مسئله ربط جدی به منافع آمریکا در منطقه دارد، باید محاسبات جدی و زیادی در این زمینه انجام دهند.

XS
SM
MD
LG