لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

یک مقام کاخ سفید: لغو دیدار پنس و محمود عباس غیر سازنده است


دو مرد فلسطینی در حال تماشای سخنرانی رییس جمهوری آمریکا.
دو مرد فلسطینی در حال تماشای سخنرانی رییس جمهوری آمریکا.

یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه نسبت به تصمیم احتمالی مقام‌های فلسطینی در خصوص لغو دیدار مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا با محمود عباس هشدار داده و گفته است، چنین اقدامی«غیرسازنده» است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز گذشته اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، جبرئیل رجوب، از مقام‌های ارشد حزب فتح و نزدیک به محمود عباس، از کشور های عرب خواست که از پذیرش مایک پنس به هنگام سفر به منطقه خودداری کنند. جبرئیل رجوب همچنین گفته است، در رام الله کسی از مایک پنس «استقبال نخواهد کرد.»

به گزارش پولیتکو و دیگر رسانه های آمریکایی، یک مقام کاخ سفید گفته است، «مایک پنس همچنان قصد دارد با (محمود عباس) و رهبران فلسطینی دیدار کند، هرگونه تصمیمی برای لغو این دیدار اقدامی غیر سازنده خواهد بود.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این در حالی است که محمود عباس و دفتر وی هنوز در این زمینه موضع‌گیری نکرده اند.

قرار است مایک پنس در روزهای ۱۶ و ۱۷ دسامبر (۹ روز دیگر) به اسرائیل سفر کند و در پارلمان اسرائیل سخنرانی کند.

محمود عباس پیش از این در جریان سفر دونالد ترامپ به منطقه از وی استقبال کرده بود، ولی پس از آن که روز گذشته رییس جمهوری آمریکا اورشلیم (بیت المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، گروه های فلسطینی به شدت از این موضوع انتقاد کردند.

محمود عباس روز گذشته گفت، آمریکا دیگر نمی‌تواند نقشی در تلاش‌ها برای دستیابی به صلح ایفا کند.

این در حالی است که گروه حماس روز پنجشنبه از گروه های فلسطینی خواست از روند مذاکرات صلح با اسرائیل کناره گیری کنند و قیام و «انتفاضه‌ای» جدید علیه اسرائیل آغاز کنند.

در همین حال، گروههای فلسطینی خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی «روز خشم» در جمعه شده اند.

با این حال مقام های بیمارستانی می گویند، در درگیری های فلسطینی ها با نیروهای اسرائیلی در روز پنجشنبه در کرانه باختری و غزه دست کم ۳۱ نفر مجروح شده اند.

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ آذر در یک سخنرانی تاریخی و به رغم مخالفت‌های منطقه‌ای، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت.

تغییر سیاست آمریکا در قبال اورشلیم (بیت المقدس) در حالی است که جامعه جهانی نسبت به این احتمال ابراز نگرانی جدی کرده بود.

رویترز می گوید، به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت دولت اسرائیل، با توجه به اهمیت این شهر برای مسلمانان و مسیحیان، یک تغییر راهبردی در سیاست آمریکا در خصوص صلح خاورمیانه محسوب می‌شود که می‌تواند پیامدهای منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.

اسرائیل شهر اورشلیم را پایتخت خود می‌داند و این در حالی است که فلسطینی ها نیز می‌خواهند بخش شرقی بیت‌المقدس یا همان اورشلیم را که از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل است، به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG