لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

پوتین از «پیروزی کامل» بر داعش در دو سوی رود فرات در سوریه خبر داد


ولادیمیر پوتین گفت: زمان حرکت به مرحله بعد، یعنی آغاز فرایند سیاسی فرا رسیده است.
ولادیمیر پوتین گفت: زمان حرکت به مرحله بعد، یعنی آغاز فرایند سیاسی فرا رسیده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از «پیروزی کامل» بر گروه حکومت اسلامی، داعش، در دو سوی رود فرات در سوریه خبر داد.

با این حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پوتین مشخص نکرد که اشاره‌اش به پایان عملیات نظامی در کل سوریه است یا تنها در دره فرات.

رویترز به نقل از بیانیه‌ای که کرملین در این زمینه منتشر کرد می‌گوید که عملیات نظامی اکنون «به پایان رسیده» و حال زمان تمرکز بر «فرایندی سیاسی» است که در نهایت «به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی منتهی شود».

آقای پوتین روز چهارشنبه، ۱۵ آذرماه، گفت که وزارت دفاع روسیه به او اطلاع داده که نبرد در غرب و شرق فرات «با ریشه‌کن شدن کامل تروریست‌ها» به پایان رسیده است.

به گفته آقای پوتین، حال، زمان «حرکت به مرحله بعد، یعنی آغاز فرایند سیاسی» فرا رسیده است.

مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و از آن زمان تاکنون اوضاع را به نفع حکومت بشار اسد تا حد زیادی تغییر داده است. مسکو و دمشق در این مورد می‌گویند که دخالت نظامی روسیه در پی درخواست حکومت بشار اسد انجام شد.

در این میان، کمک روسیه و ایران به دمشق انتقاد شماری از کشورهای منطقه و جهان را به همراه داشته است. تهران اما کمک‌های خود به سوریه را به عنوان «اعزام مستشار» به آن کشور دانسته است.

رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه همچنین بر اهمیت برپایی «کنگره مردم سوریه» تاکید کرد؛ یک گردهم‌آیی صلح که قرار است روسیه میزبان آن باشد.

حسن روحانی، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه، روز چهارشنبه، یکم آذر، در نشست سه‌جانبه‌ای در سوچی شرکت کردند که هدف از آن بررسی روند و نتایج مذاکرات آستانه و بررسی آغاز فرایند سیاسی در سوریه عنوان شد.

سه رئیس جمهور از دولت سوریه و «مخالفانی که خود را به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی و تجزیه‌ناپذیری سوریه متعهد می‌دانند» خواستند تا در «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» شرکت کنند.

XS
SM
MD
LG