لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۸

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل: شواهد غیرقابل انکاری در مورد ایران ارائه می‌کنیم


نیکی هیلی قرار است روز پنج‌شنبه با خبرنگاران به گفت‌وگو بنشیند
نیکی هیلی قرار است روز پنج‌شنبه با خبرنگاران به گفت‌وگو بنشیند

نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد می‌گوید در مورد آن‌چه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و جهان» نامیده، «شواهد غیرقابل انکاری» ارائه خواهد کرد. بنا بر گزارش‌ها نیکی هیلی، از جمله در مورد اتهام‌های مربوط به کمک تسلیحاتی ایران به حوثی‌ها سخن خواهد گفت.

بنا بر بیانیه منتشرشده از سوی نمایندگی آمریکا نزد ملل متحد، خانم هیلی، سفیر این کشور در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر با خبرنگاران دیدار خواهد کرد. نیکی هیلی در جریان این دیدار قصد دارد «شواهد غیرقابل انکاری» از تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تعهدات بین‌المللی ارائه کند.

بنا بر این بیانیه، سفیر آمریکا در جریان کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه در مورد «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان» و «نقض عامدانه تعهدات بین‌المللی توسط تهران، تلاش‌ها برای پنهان کردن آن‌ها، و ناموفق بودن در این زمینه» سخن خواهد گفت.

شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از چهار تن از مقام‌های دولتی آمریکا گزارش داده‌است که واشینگتن در حال آماده‌کردن مدارک و شواهد مربوط به ارسال موشک برای شورشیان حوثی در یمن، از سوی نهادهای ایرانی‌ست.

به گفته این مقام‌ها، نیکی هیلی در مقر «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا در واشینگتن، قطعاتی باقی‌مانده از «موشک‌های بالیستیک کوتاه‌بردی که شورشیان حوثی به‌سوی عربستان شلیک کرده‌اند» نمایش خواهد داد.

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیز می‌گوید در میان مدارک و شواهدی که نمایندگی آمریکا از ارائه آن‌ها سخن گفته، جزئیاتی از موشک‌های ارسالی برای حوثی‌ها وجود خواهد داشت.

یک مقام ارشد امنیتی به شبکه ان‌بی‌سی گفته است نیکی هیلی «شواهد دیگری در مورد تسلیحات ایران، نقض احتمالی تحریم‌های سازمان ملل و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و تهدیدهای آن علیه متحدان آمریکا» ارائه خواهد کرد.

کنفرانس مطبوعاتی خانم هیلی اندکی پس از آن انجام می‌شود که دو نماینده جمهوری‌خواه آمریکا، از ارائه طرحی برای افزایش تحریم‌های ایران، به‌خاطر «نقش مخرب» و «ادامه دادن به جنگ» یمن، خبر داده‌اند.

پس از آن که شورشیان حوثی، مورد حمایت ایران، در میانه آبان‌ماه به سوی ریاض موشک شلیک کردند، بر ابعاد تنش‌های کم‌سابقه میان تهران و ریاض افزوده شد. ریاض و واشینگتن، ایران را متهم به نقش‌داشتن در این حمله موشکی کرده‌اند. تهران این اتهام را رد کرده‌است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی پس از آن حمله دست به محاصره کامل یمن زد. محاصره یمن با انتقاد شدید سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو است و ایالات متحده نیز طی روزهای گذشته دو بار از عربستان خواسته اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان یمنی برسد. «برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل، اخیرا هشدار داده‌است که یمن در آستانه «یک فاجعه انسانی» قرار دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره اتهام‌های مربوط به انتقال سلاح و موشک به شورشیان حوثی را رد کرده‌اند. این شورشیان خود نیز دریافت جنگ‌افزارهایی مانند موشک از ایران را رد کرده‌اند. البته مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی حمایت خود از حوثی‌ها را پنهان نکرده و تاکید کرده‌اند که آن‌ها را به‌عنوان «دولت انقلابی» یمن به‌رسمیت می‌شناسند. فرمانده سپاه پاسداران نیز در اوایل آذر ماه، اعلام کرده بود «حکومت [در یمن] در دست انصارالله (شورشیان حوثی) است و کمک‌های ما هم عمدتا در حد کمک‌های مستشاری و عمدتا معنوی است».

خبرگزاری فرانسه ۲۰ آذرماه، به نقل از یک گزارش «محرمانه سازمان ملل» گفته بود کارشناسان این سازمان هم‌چنان «در حال بررسی داده‌ها و اطلاعات» هستند. اسوشیتدپرس روز ۲۳ آذر ماه به نقل از یک گزارش دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت گفته است سازمان ملل در مورد اتهام‌های وارد شده و موشک‌های پرتاب‌شده در ۲۲ ژوئیه و چهار نوامبر تحقیق می‌کند.

به گفته سازمان ملل متحد از زمان تشدید درگیری‌ها، یعنی پس از حمله ائتلاف به رهبری عربستان به یمن که به‌خاطر شورش حوثی‌ها صورت گرفت، بیش از ۱۰ هزار نفر کشته، بیش از دو میلیون نفر آواره و یک میلیون نفر با همه‌گیری وبا دست‌به‌گریبان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG