لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

حمله ائتلاف سعودی به زندان صنعا «۳۰ کشته و ۸۰ زخمی» برجای‌ گذاشت


 یکی از «زندانیانی» که در حمله به زندان صنعا کشته شده است.
یکی از «زندانیانی» که در حمله به زندان صنعا کشته شده است.

منابع خبری حوثی‌های یمن می‌گویند که در پی حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یک زندان در صنعا، ۳۰ نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که عکاس این خبرگزاری شاهد حمل جنازه‌ها توسط نیروهای حوثی از ساختمان‌های به‌شدت تخریب شده بوده است.

به گفته یکی از نگهبانان زندان، این حمله هوایی ساعت یک بامداد چهارشنبه ۲۲ آذر آغاز شد که به تخریب بخشی از زندان منجر شد. به گفته این نگهبان، در پی آن زندانیان تلاش کردند فرار کنند اما با حمله دوم، این بخش از زندان به کل تخریب شد. این شاهد عینی که محمد العاقل معرفی شده افزود در حمله هوایی بعدی دو ساختمان دیگر زندان نیز تخریب شد.

در همین حال عبدالکریم الکحلانی سخنگوی وزارت بهداشت دولت حوثی‌ها در صنعا در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان، اعلام کرد در این حملات غیرنظامیان و زندانی‌ها کشته شده‌اند.

خبرگزاری آلمان به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که ائتلاف سعودی بامداد چهارشنبه طی هفت حمله هوایی تاسیسات شهر صنعا و زندان این شهر را بمباران کرد که به شماری از خانه‌ها نیز آسیب وارد شده است.

ائتلاف سعودی پس از کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری پیشین به دست حوثی‌ها در روز ۱۳ آذر، بمباران هوایی این کشور را شدت بخشیده است.

آقای صالح که متحد حوثی‌ها در جنگ با ائتلاف سعودی بود، کمی پیش از مرگش، پیشنهاد مذاکره با عربستان را مطرح کرده بود. حوثی‌ها او را به خیانت متهم کرده بودند.

روز یکشنبه این هفته حمله هوایی ائتلاف سعودی به یک اردوگاه نظامی حوثی‌ها در شمال غربی صنعا به مرگ دستکم ۲۶ نیروی حوثی منجر شد.

با وجود بمباران متناوب ائتلاف سعودی، شورشیان حوثی هنوز کنترل صنعا پایتخت و بیشتر شمال کشور را در دست دارند. ایران در منازعه یمن از حوثی‌ها حمایت می‌کند.

از زمان آغاز حملات سعودی به یمن بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، ۸۷۵۰ نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

روز دوشنبه جیمی مک گلدریک، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد که هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در یمن در آستانه قحطی هستند.

XS
SM
MD
LG