لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

شورای امنیت خواستار بازگشت همه طرف های درگیر در یمن به مذاکرات شد


نیروهای شبه نظامی حوثی در صنعا و در نزدیکی خانه علی عبدالله صالح.
نیروهای شبه نظامی حوثی در صنعا و در نزدیکی خانه علی عبدالله صالح.

به دنبال کشته شدن علی عبدالله صالح ، رییس جمهوری سابق یمن و تشدید درگیری در این کشور، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۱۴ آذرماه از تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن درخواست کرد تا ضمن کمک به کاهش تنش در این کشور جنگ زده، به مذاکرات بازگردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوروبسشو، سفیر ژاپن در سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت، به دنبال نشست اعضای این شورا در پشت درهای بسته، از همه جناح‌های یمنی خواست تا بدون هیچ پیش شرطی برای رسیدن به آتش بسی پایدار در این کشور در فرایندسیاسی زیر نظر سازمان ملل مشارکت کنند.

رییس دوره‌ای شورای امنیت می گوید همه ۱۵ عضو این شورا از شدت گرفتن خشونت ها و همچنین وخامت شرایط مردم در یمن عمیقا نگرانند.

وی اضافه کرده است: «یمن در آستانه قحطی فاجعه باری قرار دارد».

کوروبسشو همچنین گفته است، اعضای شورای امنیت حملات موشکی به عربستان سعودی را قویا محکوم کرده است.

طبق این گزارش شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، طی یکماه گذشته دست کم دو موشک به سوی عربستان شلیک کرده اند.

علی عبدالله صالح پس از حدود سه سال ائتلاف با شیعیان حوثی در جنگ علیه نیروهای وفادار به رییس جمهوریمن و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، موضع خود را در جنگ داخلی این کشور تغییر داد و از گشودن «فصل جدیدی» از مناسبات با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حرف زد.

اما شبه نظامیان شیعه حوثی علی عبدالله صالح را به خیانت متهم کردند و صنعا، پایتخت یمن، به صحنه نبردهای شدیدی بین حوثی ها و نظامیان طرفدار علی عبدالله صالح بدل شد. شبه نظامیان حوثی بالاخره روز دوشنبه توانستند کنترل کامل شهر را به دست بگیرند و خانه علی عبدالله صالح را منفجر کنند.

علی عبدالله صالح روز دوشنبه به دست نیروهای شبه نظامی حوثی کشته شد.

صلیب سرخ می‌گوید، در جریان درگیری‌های پنج روز اخیر در صنعا دست کم ۲۳۴نفر کشته و۴۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

جنگ داخلی یمن بین حوثی‌های مورد حمایت ایران و حکومت یمن که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از آن حمایت می‌کند به گفته سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه را بوجود آورده است.

سازمان ملل می‌گوید تحت تاثیر ممانعت طرف‌های درگیر در جنگ از انتقال کمک‌های بشردوستانه ممکن است بزرگ‌ترین قحطی در تاریخ معاصر این کشور روی دهد.

XS
SM
MD
LG