لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

منابع حزب کنگره ملی یمن: علی عبدالله صالح کشته شد


شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابعی در حزب کنگره ملی یمن کشته شدن علی عبدالله صالح را تایید کرده بود.
شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابعی در حزب کنگره ملی یمن کشته شدن علی عبدالله صالح را تایید کرده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در حزب کنگره ملی یمن خبر کشته شدن علی عبدالله صالح، دبیرکل این حزب و رئیس جمهوری سابق یمن، را تایید کرد. سخنگوی این پیشتر اخبار مربوط به کشته شدن آقای صالح را تکذیب کرده بود.

به نوشته رویترز، این منابع گفتند که آقای صالح روز دوشنبه ۱۳ آذر در خارج از صنعا کشته شده است.

پیشتر شبکه تلویزیونی العربیه، وابسته به عربستان سعودی، به نقل از منابعی در حزب کنگره ملی یمن کشته شدن او را تایید کرده بود.

این منابع با اعلام اینکه آقای صالح در درگیری با گروه حوثی ها، تحت حمایت ایران، کشته شد، از توضیح درباره جزییات بیشتر خودداری کرده بودند

به نوشته رویترز،‌ گروه حوثی‌ها هم گفت که جنگجویانش با آر پی جی به ماشین حامل علی عبدالله صالح حمله کردند و پس از متوقف کردن آن،‌ او و یکی از مقام‌های ارشد حزب کنگره ملی یمن را کشتند.

پیشتر یک ایستگاه رادیویی گروه حوثی‌ها از کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن، خبر داده بود. با این همه،‌ سخنگوی حزب کنگره ملی یمن اخبار مربوط به کشته شدن آقای صالح را تکذیب کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایستگاه رادیویی تحت کنترل وزارت کشور حوثی‌ها روز دوشنبه گفته بود که به زودی تصاویر جسد علی عبدالله صالح از تلویزیون رسمی این گروه پخش خواهد شد.

در این میان، خبرگزاری صدا و سیما، متعلق به رادیو و تلویزیون رسمی ایران، تصاویری از جسد علی عبدالله صالح را در شرایطی که گلوله ای به سرش اصابت کرده بود،‌ منتشر کرد.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از ساکنان صنعا نوشته بود که حوثی‌ها روز دوشنبه ساختمان محل اقامت علی عبدالله صالح را منفجر کردند.

از هفته گذشته،‌ درگیری‌هایی بین نیروهای علی عبدالله صالح و حوثی‌ها در صنعا آغاز شد و پس از آن، آقای صالح روز شنبه ۱۱ آذر، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که درهای مذاکره با عربستان سعودی و متحدانش باز است به شرط آنکه آنها به محاصره هوایی و دریایی پایان دهند.

این محاصره پس از شلیک یک موشک به سوی ریاض، پایتخت عربستان سعودی، از سوی حوثی‌ها آغاز شد.

بر اساس این گزارش، ‌علی عبدالله صالح در ماه‌های اخیر اشاره می کرد که از افزایش قدرت شبه نظامیان حوثی نگران است. حوثی‌ها نیز در مقابل از علی عبدالله صالح در مورد تماس‌هایش با عربستان سعودی انتقاد می‌کردند.

در این ارتباط،‌ حوثی‌ها پس از سخنرانی رئیس جمهوری سابق یمن در روز شنبه، ‌او را متهم به تلاش برای کودتا کردند.

بمباران اهدافی در صنعا

پیش از اعلام خبر کشته شدن علی عبدالله صالح، شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته بودند: همزمان با گسترش درگیری‌ها بین نیروهای علی عبدالله صالح، ‌رئیس‌جمهوری سابق یمن، و حوثی‌ها در شهر صنعا، اهدافی در پایتخت یمن بمباران شدند.

این حملات هوایی یکشنبه شب، ۱۲ آذر، و صبح دوشنبه ۱۳ آذر، ‌به اهدافی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا و وزارت کشور انجام شد که در کنترل گروه حوثی‌ها قرار دارد. این گروه از حمایت ایران برخوردار است.

یک منبع در فرودگاه بین‌المللی صنعا به این خبرگزاری گفت که پایگاه حوثی‌ها در نزدیکی این منطقه هدف قرار گرفت و فرودگاه بمباران نشد.

خبرگزاری فرانسه اشاره کرد که هواپیماهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی تنها نیروی نظامی در یمن است که حملات هوایی انجام می دهد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی این ائتلاف به پرسش‌ها در این مورد که آیا حملات هوایی از سوی هواپیماهای این نیرو انجام شده است، پاسخ نداد.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ میلادی عملیات هوایی در یمن را آغاز کرد و پس از آن، نیروهای زمینی کشورهای عضو این ائتلاف نیز در یمن وارد عمل شدند.

در این میان، ساکنان صنعا گفتند که درگیری بین نیروهای علی عبدالله صالح و حوثی‌ها در این شهر که هفته گذشته آغاز شد، به خارج از پایتخت یمن نیز گسترش یافته است.

در این ارتباط، برخی گزارش ها حاکی از تنش بین این نیروها در سنحان، ‌در جنوب صنعا، است. این منطقه زادگاه علی عبدالله صالح بوده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین خبر داد که درگیری‌های روز یکشنبه در صنعا حدود ۶۰ کشته برجای گذاشته است.

در این ارتباط، به نوشته رویترز، کمیته صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که درگیری های پنج روز گذشته در صنعا ۱۲۵ کشته و حدود ۲۴۰ زخمی برجای گذاشته است.

این کمیته روز یکشنبه از افزایش کشته و زخمی شدن غیر نظامیان در ادامه درگیری بین حوثی ها و نیروهای وفادار به علی عبد الله صالح در صنعا ابراز نگرانی کرده بود.

در این میان، به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ عبد ربه منصور هادی به نیروهای خود دستور داد تا برای بازپس گرفتن کنترل صنعا وارد عمل شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آپریل لانگلی الی، پژوهشگر مسایل شبه جزیره عربستان از گروه بحران بین المللی، با اشاره به درگیری‌های اخیر گفت که «درگیری‌ها در پایتخت یمن ادامه خواهدداشت و حتی بدتر خواهد شد؛ درگیری‌هایی که می‌تواند بسیار خونین باشد».

جنگ داخلی یمن از زمان آغاز آن دستکم ۱۰ هزار کشته و بیش از ۲ میلیون آواره برجای گذاشته و این کشور فقیر را در آستانه شیوع گسترده وبا و قحطی فراگیر قرار داده‌است.

در این میان، به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه با اشاره به خطر مرگ، ‌بیماری و گرسنگی میلیون‌ها کودک، زن و مرد در یمن،‌ از طرفین درگیر خواست به حملات هوایی و زمینی پایان دهند.

از دیگر سو، سازمان ملل متحد اعلام کرد ۱۴۰ نیروی امدادی این سازمان را به دلیل حملات هوایی و درگیری‌هایی که منجر به بسته شدن جاده فرودگاه صنعا شده است، از یمن خارج خواهد کرد .

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی روز یکشنبه با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد که «تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل شود و زمینه هرگونه سوءاستفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود».

XS
SM
MD
LG