لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

«نگرانی عمیق» دبیر کل سازمان ملل از افزایش درگیری‌ها در یمن


مردم در اطراف یک ساختمان دولتی یمن در صنعا پس از حمله هوایی به آن؛ ۱۱ نوامبر
مردم در اطراف یک ساختمان دولتی یمن در صنعا پس از حمله هوایی به آن؛ ۱۱ نوامبر

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید آنتونیو گوترش از افزایش تنش‌ها در یمن طی چند روز گذشته، «عمیقا نگران» است و از همه طرف‌ها خواسته‌است دست از نبردهای زمینی و هوایی بردارند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، با ادامه آن‌چه این نهاد «بحرانی انسانی» در یمن توصیف می‌کند، ۱۲ آذر ماه از همه طرف‌های درگیر خواست به نبردها خاتمه دهند.

به گفته سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، آقای گوترش «از همه طرف‌ها خواسته تا از همه حملات هوایی و زمینی خود کاسته» و «عمیقا نگران افزایش شدید درگیری‌ها» طی چند روز اخیر است.

استفان دویاریچ، سخنگوی آنتونیو گوترش، می‌گوید «آمبولانس‌ها و تیم‌های پزشکی نمی‌توانند به زخمی‌ها دسترسی پیدا کنند و مردم قادر نیستند برای خرید غذا و دیگر مایحتاج خود به جایی بروند».

او افزوده است «در زمانی که میلیون‌ها نفر از مردم یمن برای زنده‌ماندن به کمک نیاز دارند، امدادگران قادر نیستند [به یمن] سفر کرده و برنامه‌های شدیدا مورد نیاز، برای نجات جان مردم، قابل اجرا نیست».

طی ساعت‌های گذشته هواپیماهای نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، در پشتیبانی از علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن، مواضع گروه حوثی‌ها در صنعا، پایتخت آن کشور، را بمباران کردند.

هواداران صالح خود بخشی از شورشیانی را تشکیل می‌دادند که سه سال پیش عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فعلی یمن، را مجبور به ترک کاخ ریاست‌جمهوری در صنعا، رفتن به عدن و سپس عربستان کردند.

شورش‌ علیه هادی توسط حوثی‌های یمن صورت گرفته‌است. جمهوری اسلامی از شورشیان حوثی حمایت می‌کند.

همزمان با حملات هوایی ائتلاف به رهبری ریاض به پایتخت یمن، حوثی‌ها نیز می‌گویند موشکی به‌سوی نیروگاه هسته‌ای در «براکه» ابوظبی پرتاب کرده‌اند. یکی از مقام‌های ارشد حوثی‌ها، نیز به آسوشیتدپرس گفته هدف از این اقدام فرستادن «پیام به امارات متحده عربی‌‌ به دلیل حمایت مالی و سیاسی‌اش از علی عبدالله صالح است».

این در حالی‌ست که شبکه خبری دولتی امارات، به نقل از مقام‌های بخش مدیریت سوانح این کشور شلیک موشک را رد کرده‌است.

علی عبدالله صالح، متحد پیشین حوثی‌ها، اخیرا گفته‌است در صورت توقف حملات نیروهای ائتلاف علیه شهروندان یمنی، آماده است با کشورهای عضو این ائتلاف وارد مذاکره شود.

سازمان صلیب سرخ جهانی روز گذشته با ابراز نگرانی در مورد پیامدهای درگیری‌ها در صنعا بر غیرنظامیان، اعلام کرده‌است تاکنون ده‌ها تن کشته و صدها تن دیگر مجروح شده‌اند.

جنگ داخلی یمن از زمان آغاز آن دستکم ۱۰ هزار کشته و بیش از ۲ میلیون آواره برجای گذاشته و این کشور فقیر را در مرز یکی از بدترین همه‌گیری‌های وبا و قحطی فراگیر قرار داده‌است.

XS
SM
MD
LG