لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

روحانی خواستار گفت‌وگوی مستقیم با کشورهای خاورمیانه شد


رئیس‌جمهور ایران به تازگی گفته که «نمی‌خواهیم بین ایران و دنیای عرب فاصله باشد».
رئیس‌جمهور ایران به تازگی گفته که «نمی‌خواهیم بین ایران و دنیای عرب فاصله باشد».

رئیس جمهور ایران خواستار حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگوهای مستقیم و بدون واسطه دیگر کشورها شد و گفت که برای حل این مشکلات «نه نیاز به اسلحه و نه نیاز به دخالت‌ قدرت‌های بزرگ جهانی داریم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی روز یکشنبه ۱۲ آذر در مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه بندر چابهار تاکید کرد که شرایط منطقه «یک قدم از گذشته بهتر است».

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که هیچ کشوری در منطقه «نمی‌تواند مدعی شود که من قدرت برتر هستم و باید کشورهای دیگر تسلیم و تابع من باشد».

وی اضافه کرد: «ابر قدرت‌ها هم نتوانستند این کار را انجام دهند. هیچ قدرت منطقه‌ای هم قادر نخواهد بود. باید قبول کنیم قدرت ما در قدرت منطقه است نه تک تک کشورها».

رئیس‌جمهور ایران روز شنبه نیز در استان سیستان و بلوچستان اتفاقات اخیر در عربستان سعودی را «جنگ شاهزدگان» توصیف کرده و در عین حال گفته بود که «نمی‌خواهیم بین ایران و دنیای عرب فاصله باشد».

روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر و پس از درگیری‌ها در سوریه یمن تیره‌تر شده است.

تنش لفظی مقامات دو کشور به‌دنبال استعفای اخیر سعد حریری از سمت نخست‌وزیری لبنان و شلیک یک موشک به ریاض توسط شیعیان شورشی حوثی در یمن وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

در همین حال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز پنج‌شنبه، دوم آذر، در اظهاراتی کم‌سابقه، رهبر جمهوری اسلامی را «هیتلر جدیدی» نامیده بود که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده‌است.

یک روز بعد بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این سخنان را «ناپخته، ناسنجیده و سخیف» نامید که به توصیف او، «باعث شده‌است کسی در جهان و عرصه بین‌الملل اعتباری برای آن قائل نشود».

رئیس جمهور ایران همچنین با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات منطقه «راهی جز اعتدال وجود ندارد»، خواستار آن شد که «مردم منطقه منافع کشورهای همسایه و اقوام، فرهنگ و قومیت‌ها را زیر چتر فرهنگ ملی کشورهای منطقه به رسمیت بشناسند».

آقای روحانی تاکید کرد: «به زور، با عصبانیت و با شعار و خشونت هیچ کس را نمی‌توان از مسیری به مسیر دیگر هدایت کرد. اگر کسی فکر می‌کند دین و مذهبش بهتر است باید با عملش نشان دهد نه با زبان».

سخنان آقای روحانی درحالی بیان شده است که برخی کشورهای منطقه جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که درصدد تشکیل «هلال ایرانی» در منطقه است.

مقامات جمهوری اسلامی نیز در ازای آن عربستان سعودی را متهم به حمایت از گروه‌های مسلح مخالف حکومت در استان سیستان و بلوچستان و استان‌های غربی ایران کرده‌اند.

افتتاح طرح توسعه بندر چابهار

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز یکشنبه، همچنین از طرح توسعه بندر و اسکله شهید بهشتی چابهار در مجاورت دریای عمان بهره‌برداری کرد.

به گفته عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی در این پروژه تاکنون بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و این سرمایه گذاری تا ۸۵۰ میلیون دلار ادامه پیدا خواهد کرد.

این پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیا، وابسته به سپاه پاسداران، ساخته شده است اگرچه چندین پیمانکار دیگر از جمله شرکت دولتی هند نیز درآن مشارکت داشتند. با انجام این طرح ظرفیت بندر چابهار از دو میلیون و پانصد هزار تن به سالانه هشت میلیون و پانصد هزار تن افزایش خواهد یافت.

بندر چابهار که در حاشیه دریای عمان و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد می‌تواند کریدور حمل و نقل استراتژیک برای هند و دسترسی آن به آسیای مرکزی و افغانستان باشد که به این ترتیب رقیبش در منطقه یعنی پاکستان را دور می‌زند.

گفته می‌شود این بندر رقیبی برای بندر «گوادر» (Gwadar)در پاکستان به شمار می‌رود که در ۸۰ کیلومتری آن قرار دارد.

XS
SM
MD
LG