لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

روحانی: عربستان برای سرپوش‌گذاشتن بر شکست‌ منطقه‌ایش ما را دشمن معرفی می‌کند


رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که تهران باید «هنرمندانه» از مشکلات منطقه‌ای عبور کند.
رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که تهران باید «هنرمندانه» از مشکلات منطقه‌ای عبور کند.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که عربستان سعودی برای «سرپوش گذاشتن» بر شکست‌های منطقه‌ای و بحران‌های «حاد» داخلی٬ تلاش می‌کند جمهوری اسلامی را «دشمن» خود معرفی کند.

حسن روحانی این مطلب را سه‌شنبه شب هفتم آذرماه در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی درباره گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم که از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد٬ بیان کرد.

آقای روحانی اساس سیاست خارجی دولت خود را «تعامل عزتمندانه» با ملت‌های دنیا اعلام کرد و افزود که دولت وی تلاش دارد مشکلات منطقه را از طریق «مذاکره و نه مواجهه» حل کند.

وی کمک ایران به عراق در مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) و بحرانی که در اقلیم کردستان پیش آمده بود را در راستای کمک به «امن کردن و ثبات منطقه» معرفی کرد.

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه، ارتباطات تهران با کشورهای منطقه و غربی را «خوب» توصیف کرد و در مورد روابط خصمانه تهران-ریاض گفت که «عربستان خودش دارد مشکلات را بزرگ می‌کند».

وی افزود مقام‌های سعودی برای «سرپوش گذاشتن بر شکست‌های» ریاض در منطقه و نیز «مشکلات حاد داخلی٬ ما را دشمن خود معرفی می‌کنند».

آقای روحانی مدعی شد: «عربستان در قطر، عراق، سوریه و لبنان ناموفق بود و می‌خواهد سرپوشی روی شکست‌هایش بگذارد. ثانیا مسائل داخلی عربستان، اختلافات و به هم ریختگی داخلی‌شان، مسائل حادی است و می‌خواهند برای سرپوش گذاشتن و یا مسائل داخلی‌شان کشوری را به عنوان دشمن خود معرفی کند».

ایرانِ شیعه و عربستانِ سنی دو رقیب منطقه‌ای به شمار می‌روند که در بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

دو کشور در سال‌های اخیر جنگ لفظی علیه یکدیگر را شدت بخشیده‌اند. محمد بن سلمان، ولیعهد با نفوذ عربستان، هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، را «هیتلر جدید خاورمیانه» خواند که این اظهارات خشم مقام‌های ایرانی را برانگیخت.

استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، از سمت خود طی ماه جاری و نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی گروه حزب‌الله که خطر جانی متوجه او کرده، تنش‌ها در روابط تهران و ریاض را افزایش داده است.

گروه حزب‌الله این اقدام آقای حریری را طراحی شده از سوی عربستان خوانده و اتهام‌های وارده را تکذیب کرده است. آقای حریری هفته گذشته به لبنان بازگشت و استعفای خود را پس گرفت ولی به انتقاد از حزب‌الله ادامه داد.

رئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تهران باید «هنرمندانه» از مشکلات منطقه‌ای عبور کند و از «نظر سیاسی عصبانی نشود» اضافه کرد که ما به هر دو «بال دیپلماسی و قدرت نظامی» نیاز داریم.

آقای روحانی در ادامه به توافقنامه برجام اشاره کرد و آن را «موفقیتی غیرقابل تخریب» نامید و افزود که جمهوری اسلامی توانست از «گشایش» ایجادشده به واسطه برجام استفاده کند و از این به بعد هم باید تلاش کرد تا «دشمن در قدم‌های بعدی خود در شکست آن ناکام بماند».

وی همچنین به افزایش دیدارهای مرتب خود با سران دیگر قوا و فرماندهان نظامی نیز اشاره کرد و آن را برای تسریع امور و نیز حل مسائل سیاسی٬ اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت دانست.

عالی‌ترین مقام اجرایی ایران در عین حال گفت که در معرفی وزرا «تحت فشار» نبوده و بر اساس «مصلحت جامعه» عمل کرده و به دلیل شرایط منطقه‌ای و جهانی٬ انسجام و وحدت ملی در کشور را در حال حاضر دارای اهمیت ویژه می‌داند و به همین دلیل هم دیدار‌ها با سران قوای مقننه و قضائیه و نیروهای مسلح را افزایش داده است.

آقای روحانی همچنین گفت که وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نکرده و بدون اشاره به موضوع حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ افزود که برای تحقق آن خواست مردمی، نیز به «هماهنگی بیشتر بین همه ارکان حکومت» نیاز است و در حال حاضر نیز فضای بهتری ایجاد شده که البته تا خواسته مردم فاصله دارد.

XS
SM
MD
LG