لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

انتقاد حریری از «مداخله‌های» ایران و حزب‌الله در امور دیگر کشورها


پوستر سعد حریری، نخست وزیر لبنان، بر دیواری در شهر بیروت، پایتخت لبنان
پوستر سعد حریری، نخست وزیر لبنان، بر دیواری در شهر بیروت، پایتخت لبنان

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز دوشنبه، ششم آذرماه، ضمن انتقاد از «مداخله» جمهوری اسلامی در امور دیگر کشورهای منطقه از حزب‌الله لبنان خواست سیاست بی‌طرفی پیشه کرده و از درگیری‌های منطقه‌ای برکنار بماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه سی‌نیوز فرانسه، آقای حریری حضور حزب‌الله در کشورهایی از جمله سوریه و عراق را «تحت تاثیر» تهران دانسته و گره‌گشایی از این مسئله را به ارائه «راه‌حلی سیاسی در منطقه» منوط کرد.

آقای حریری با اشاره به این که «مداخله‌های ایران بر همه اثر می‌گذارد» لازمه «سیاستی خوب برای منطقه» را عدم‌ دخالت عنوان کرد.

این گفته نخست وزیر لبنان یادآور موضع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچون بحرین و در راس آنها عربستان سعودی است که همواره جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند.

در حالی که تهران همواره رسما این اتهامات را رد کرده است، هفته گذشته اتحادیه عرب نیز رسما بر «تشکیل جبهه‌ای متحد برای مقابله با مداخله‌های ایران» تاکید کرد.

آقای حریری روز ۱۳ آبان، یک روز پس از سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با انتقاد شدید از ایران و حزب‌الله، از نخست وزیری استعفا کرد.

سعد حریری پس از بازگشت به لبنان و در پی ملاقات با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور، استعفایش را به حال تعلیق درآورد و گفت که برای دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوهای داخلی و تامین شرط بی طرف ماندن لبنان در کشمکش‌های منطقه‌ای، کناره‌گیری از نخست وزیری را تعلیق کرده است.

در همین زمینه نخست وزیر لبنان در مصاحبه خود گفت که آن چه در ریاض بر او گذشت افشا نخواهد شد و او هم نمی‌خواهد از جزئیات اقامتش در عربستان سعودی سخنی بگوید.

او فقط تاکید کرد که برخلاف گمانه‌زنی‌ها هیچ فشاری از سوی عربستان بر او «نبوده است».

کشورهای امیرنشین خلیج فارس حزب‌الله را نیز به تاسی از ایران و حمایت از شیعیان حوثی‌ یمن و ستیزه‌جویان شیعه در بحرین متهم می‌کنند. حزب‌الله این اتهامات را رد می‌کند.

سعد حریری گفت: «مداخله‌های ایران بر همه اثر می‌گذارد. اگر خط‌مشی‌ای می‌خواهیم که برای منطقه خوب باشد، نباید مداخله کنیم. این راه حل سیاسی برای منطقه است که باید اجرا شود.»

نخست وزیر لبنان همچنین از مخالفتش با دخالت احزاب سیاسی سهیم در دولت لبنان در امور کشورهای عرب خبر داد.

آقای حریری در مصاحبه خود با تلویزیون فرانسوی با اشاره به این که «در انتظار تحقق [سیاست] بی‌طرفی مورد توافق در دولت است» خاطرنشان کرد که «نمی‌شود حرفی زد و جور دیگری عمل کرد».

او شرط گذاشت که اگر حزب‌الله وفاداری به سیاست دولت لبنان را پذیرفته و از ناآرامی‌های منطقه‌ای کنار بکشد، در سمت نخست‌وزیری این کشور باقی خواهد ماند.

نخست وزیر لبنان پیشتر هم در دیدار با اعضای شورای عالی اسلامی لبنان خواهان «بی‌طرف» نگه داشتن کشورش در رقابت‌های منطقه‌ای شده و نسبت به خطراتی که می‌تواند لبنان را به هرج و مرج بکشاند، ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG