لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۸

سعد حریری استعفایش را به تعویق انداخت


سعد حریری، نخست وزیر لبنان
سعد حریری، نخست وزیر لبنان

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز چهارشنبه پس از سه هفته برای نخستین بار در انظار عمومی در این کشور حاضر شد و ضمن شرکت در مراسم روز استقلال لبنان اعلام کرد استعفایش را به تعویق می‌اندازد.

آقای حریری حدود سه هفته پیش در پیامی تصویری که از ریاض، پایتخت عربستان سعودی، پخش شد با انتقاد شدید از ایران و گروه حزب‌الله اعلام کرد که از نخست وزیری لبنان استعفا می‌کند.

سعد حریری هفده روز پس از استعفای ناگهانی از سمت نخست وزیری لبنان در عربستان روز سه شنبه ۳۰ آبان به بیروت بازگشت.

سعد حریری در جریان سفر خود به عربستان و در روز ۱۳ آبان ماه در یک سخنرانی تلویزیونی از عربستان سعودی که از طریق شبکه العربیه پخش شد، به‌طور ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد.

سعد حریری در جریان اعلام استعفای خود به شدت به ایران و حزب‌الله لبنان تاخت و آنها را به دخالت در امور لبنان و دیگر کشورهای عربی متهم کرد.

اعلام استعفای سعد حریری واکنش های گسترده ای به دنبال داشت. شماری ازمقام‌های بلندپایه لبنان و حتی چهره‌های سیاسی نزدیک به سعد حریری اعلام کردند، عربستان سعودی، سعد حریری را مجبور به استعفا کرده و اکنون او نمی تواند از عربستان خارج شود.

بالاخره سعد حریری ۲۷ آبان‌ماه، پس از اقامتی دو هفته‌ای در عربستان سعودی که با گمانه‌زنی‌های بسیار همراه بود، به همراه همسرش برای دیدار با رئیس جمهور فرانسه به پاریس رفت.

سعد حریری در پاریس اعلام کرده بود که به لنبان باز خواهد گشت و در مراسم روز استقلال این کشور شرکت خواهد کرد.

سعد حریری همچنین روز سه شنبه در قاهره پایتخت مصر با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌ جمهور مصر دیدار کرد.

آقای حریری در این دیدار بر ضرورت بی‎طرفی لبنان در درگیری‌های منطقه تاکیدکرد.

XS
SM
MD
LG