لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

سعد حریری برای دیدار با مکرون از ریاض وارد پاریس شد


تصویر منتشر شده توسط خبرگزاری فرانسه، سعد حریری را در بامداد روز شنبه در پاریس، در حلقه محافظان خود و در حال صحبت با تلفن نشان می‌دهد.
تصویر منتشر شده توسط خبرگزاری فرانسه، سعد حریری را در بامداد روز شنبه در پاریس، در حلقه محافظان خود و در حال صحبت با تلفن نشان می‌دهد.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، پس از اقامتی دو هفته‌ای در عربستان سعودی که با گمانه‌زنی‌های بسیار همراه بود برای دیدار با رئیس جمهور فرانسه، وارد پاریس شد.

پیشتر شبکه تلویزیونی«المستقبل» وابسته به خانواده حریری اعلام کرده بود که آقای حریری، نخست‌ وزیر لبنان، عربستان را به مقصد فرانسه ترک کرده است.

این شبکه تلویزیونی خبر داد که آقای حریری به همراه همسرش با هواپیمای خصوصی خود از فرودگاه ریاض پرواز کرده است.

حال خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های فرانسه خبر می‌دهد که آقای حریری برای دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، وارد پاریس شده است.

پیشتر سعد حریری در توییتر خود خطاب به وزیر امور خارجه آلمان نوشته بود: این که گفته شده بود برخلاف میلم در عربستان نگهداشته شده ام و اجازه خروج ندارم، دروغی بیش نیست. در راه فرودگاه هستم، آقای زیگمار گابریل.

این پاسخی بود به زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، که روز جمعه گفته بود، سعد حریری برخلاف میل خود در عربستان است و اجازه خروج ندارد.

در همین زمینه، روز جمعه یک عضو حزب سعد حریری گفته بود که آقای حریری جمعه ریاض را به مقصد فرانسه ترک خواهد کرد و مستقیما به لبنان نخواهد آمد.

سعد حریری در جریان سفر خود به عربستان و در روز ۱۳ آبان ماه در یک سخنرانی تلویزیونی از عربستان سعودی که از طریق شبکه العربیه پخش شد، به‌طور ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد.

سعد حریری در جریان اعلام استعفای خود به شدت به ایران و حزب‌الله لبنان تاخت و آنها را به دخالت در امور لبنان و دیگر کشورهای عربی متهم کرد.

اعلام استعفای سعد حریری واکنش های گسترده ای به دنبال داشت. شماری ازمقام‌های بلندپایه لبنان و حتی چهره‌های سیاسی نزدیک به سعد حریری اعلام کردند، عربستان سعودی، سعد حریری را مجبور به استعفا کرده و اکنون او نمی تواند از عربستان خارج شود.

این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز پنج‌شنبه گفت تصمیم این‌که سعد حریری چه زمانی می‌خواهد به لبنان بازگردد با خود آقای حریری است.

به دنبال استعفای سعد حریری، مقام های عربستان حزب الله لبنان را به اقدام علیه ریاض متهم کردند.

یک وزیر عربستان در این زمینه گفته بود،‌ دولت لبنان در برابر اقدامات گروه حزب الله مسئول است و اقدامات این گروه علیه عربستان در حکم اعلان جنگ از سوی حکومت لبنان است.

ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان «در امور خلیج»گفته بود، اقدامات حزب الله به مثابه «اعلان جنگ دولت لبنان» و گروه حزب الله لبنان «علیه عربستان ارزیابی می شود.»

در همین حال، اشرف ریفی، وزیر دادگستری لبنان نیز روز جمعه گفته است، اگر حزب الله مداخله در منطقه را متوقف نکند، کشورهای عربی لبنان را تحریم اقتصادی خواهند کرد.

رویترز می گوید، اشرف ریفی از سیاستمداران لبنانی نزدیک به عربستان محسوب می شود.

آقای ریفی در خصوص واکنش به اقدامات کشورهای عربی گفته است: می توان انتظار داشت که پیامدهای اقتصادی داشته باشد. در سطح سیاسی هم می تواند پیامد داشته باشد در سطح روابط لبنان با کشورهای عربی. متاسفانه همگونه احتمالی وجود دارد.

XS
SM
MD
LG