لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

سعد حریری به دعوت امانوئل مکرون «به فرانسه می‌رود»


امانول مکرون خود بر برقراری ثبات و حفظ یکپارجگی در لبنان تاکید کرده است
امانول مکرون خود بر برقراری ثبات و حفظ یکپارجگی در لبنان تاکید کرده است

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه ۲۵ آبان از سعد حریری نخست وزیر لبنان و خانواده او که در عربستان سعودی به سرمی‌برند دعوت کرده است که به فرانسه بروند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه خبر داد که یکی از مقام‌های دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرده است که سعد حریری این دعوت را پذیرفته و «طی روزهای آینده» به فرانسه خواهد رفت.

امانوئل مکرون که برای شرکت در نشستی به شهر بن آلمان سفر کرده بود تاکید کرد که دعوت او به این مفهوم نیست که آقای حریری به تبعید برود.

سعد حریری که به ریاض سفر کرده بود دوازده روز قبل به طور ناگهانی اعلام استعفا کرد و از آن زمان به لبنان بازنگشته است، اگرچه وی وعده داده بود که به زودی به کشور خود بازمی‌گردد.

همین امر گمانه‌زنی‌هایی را درباره شرایط وی در عربستان به وجود آورد تا جایی که میشل عون، رئیس جمهور لبنان گفت که ریاض سعد حریری را به گروگان گرفته و شرایط او به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد در بازداشت به‌سرمی‌برد.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام دولت فرانسه نوشت که آقای حریری و خانواده وی در روزهای آینده به فرانسه سفر می‌کنند.

فرانسه روابط نزدیکی با لبنان دارد. این کشور در فاصله جنگ جهانی تحت کنترل فرانسه بود. سعد حریری هم خانه‌ای در فرانسه دارد و سال‌های زیادی را در این کشور گذرانده است. پدر او، رفیق حریری، نیز از دوستان نزدیک ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه بوده است.

رویترز می‌نویسد که امانول مکرون در اظهارات روز چهارشنبه خود بر برقراری ثبات در لبنان تاکید کرده است. وی اظهار داشت: «ما به یک لبنان قدرتمند نیاز داریم که به یکپارچگی آن احترام گذاشته می‌شود. چیزی که نیاز داریم این است که رهبران آن آزاد باشند که بتوانند دست به انتخاب بزنند و آزادانه سخن بگویند.»

سعد حریری در نطق استعفای خود با انتقاد شدید از ایران، این کشور را متهم به مداخله در امور داخلی لبنان کرده بود.

پیش از این وزارت خارجه فرانسه خواستار عدم مداخله ایران در امور داخلی کشور لبنان شده و تاکید کرده بود که این شرطی مهم برای برقراری ثبات در منطقه است.

XS
SM
MD
LG