لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

فرانسه: عدم دخالت ایران در لبنان شرطی مهم برای ثبات منطقه است


وزارت خارجه فرانسه
وزارت خارجه فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خواستار عدم مداخله ایران در امور داخلی کشور لبنان شد و تاکید کرد که این شرطی مهم برای برقراری ثبات در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انیس روماته اسپانی روز دوشنبه ۲۲ آبان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ما امیدواریم همه آنهایی که در لبنان صاحب نفوذ هستند به بازیگران سیاسی این کشور اجازه بدهند که به وظایف خود به طور کامل عمل کنند.»

او افزود: «آقای سعد حریری روز گذشته از ایران خواست که در امور لبنان و همسایگان آن دخالت نکند. به اعتقاد ما این امر شرطی مهم برای برقراری ثبات در منطقه است».

سعد حریری نخست وزیر لبنان که ضمن استعفای ناگهانی خود در عربستان سعودی انتقادات شدیدی را متوجه ایران کرده شامگاه یکشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی وابسته به حزب خود بار دیگر نسبت به آن‌چه «دخالت‌های ایران» در امور داخلی لبنان نامیده است، هشدار داد و گفت که این دخالت‌ها روابط بیروت با دیگر کشورهای عربی را نابود می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را همواره رد کرده است و از جمله سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که تهران اتفاق رخ داده برای آقای حریری را «مسئله‌ای داخلی در لبنان» می‌داند و درآن دخالت نمی‌کند.

از سویی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز که از متحدان ایران به شمار می‌آید عربستان سعودی را به اعمال فشار بر سعد حریری برای استعفا متهم کرده و گفته بود که عربستان می‌خواهد با نگه داشتن او در بازداشت، لبنان را بی‌ثبات کند. آقای حریری اما اعلام کرده به زودی به کشور خود بازمی‌گردد تا استعفای خود را بر اساس قانون اساسی لبنان پیش ببرد.

احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر برنامه موشکی

وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه همچنین نسبت به اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران هشدار داد و عنوان کرد که اگر نیاز باشد این تحریم‌ها به وقوع خواهد پیوست.

جمهوری اسلامی درخواست امانول مکرون رئیس‌جمهور فرانسه جهت مذاکره بر سر برنامه موشکی خود را رد کرده و تأکید داشته که برنامه موشکی ایران صرفا دفاعی است و ارتباطی با توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این باره گفت: «همان‌طور که می‌دانید، اتحادیه اروپا در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه نهادهایی که در برنامه موشکی ایران نقش دارند، وضع کرده است. اما اگر باز لازم باشد، تحریم‌های جدیدی نیز وضع خواهد شد.»

به دنبال حمله موشکی شورشیان حوثی در یمن به فرودگاه بین‌المللی ریاض، عربستان سعودی و ایالات متحده عنوان کردند که ایران این موشک را در اختیار حوثی‌ها قرار داده و با این اقدام خود دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

ایران چنین اتهامی را رد کرده و عربستان را مسئول ادامه جنگ در یمن دانسته است.

XS
SM
MD
LG