لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

قاسمی: بارها به مقامات فرانسوی گفته‌ایم که برجام قابل مذاکره نیست


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از فرانسه خواست «تحت تأثیر القائات برخی‌ها» در منطقه قرار نگیرد و افزود که ایران بر سر برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر روز شنبه (۲۰ آبان) به نقل از بهرام قاسمی این خبر را منتشر کرده که در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بیان شده‌است.

مکرون که پنج‌شنبه هفته گذشته وارد عربستان سعودی شده، در زمان اقامت خود در امارات متحده عربی، در یک نشست رسانه‌ای در دبی، فعالیت ایران در منطقه را «بسیار نگران‌کننده» خوانده و گفته بود: «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران وجود دارد».

او افزوده بود که باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد.

بهرام قاسمی روز شنبه در واکنش گفت: «بارها به مقامات فرانسوی گفته‌ایم که برجام قابل مذاکره نیست و اجازه داده نخواهد شد که موضوعات دیگر به آن اضافه شود.»

به گفته وی، فرانسه نسبت به «موضع قاطع» جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست، کاملاً آگاه است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت که انتظار ما از فرانسه این است که «تحت تأثیر القائات و آدرس‌های غلط برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس» علیه جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرند.

وی به مکرون توصیه کرده نسبت به تحولات «حساس» خاورمیانه و خلیج فارس، «واقع‌بین، منصف و دوراندیش باشد.»

آقای قاسمی همچنین به مقام‌های فرانسه توصیه کرده که «متحدان خود در منطقه خلیج فارس را نسبت به در پیش گرفتن سیاست‌ها و رویکردهای عاقلانه و به دور از احساسات متقاعد کند.»

امانوئل مکرون همچنین در مورد موشک حوثی‌ها که روز شنبه ریاض را هدف داده بود، گفته که «به وضوح این موشک ایرانی بود.»

این در حالی است که مقام‌های ایرانی و شیعیان حوثی در یمن می‌گویند که این موشک، ساخت ایران نبوده و نیروهای این گروه فناوری ساخت این موشک را خود در اختیار دارند.

بهرام قاسمی در واکنش به اقای مکرون، به گزارش سازمان ملل متحد دربارهٔ بحران انسانی یمن اشاره کرده و افزوده نباید در قبال «جنایات جاری عربستان سعودی در یمن و بمباران دائمی مراکز و اماکن غیرنظامی و کشتار بدون توقف زنان و کودکان و بی‌گناهان در این کشور سکوت معناداری در پیش گرفته شود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران از دولت فرانسه خواسته با اتخاذ «تدابیر ملموس از جمله وادار کردن متحدان خود در منطقه به توقف فوری جنگ و خونریزی در جهت ایجاد آتش‌بس و برقراری صلح و ثبات در یمن قدم بردارد.»

چند تن از مقام‌های عربستان سعودی از جمله عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور، بارها ادعای دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله موشکی به ریاض را بیان کرده‌اند.

به گفته وزیر خارجه عربستان سعودی، نیروهای سپاه پاسداران این موشک را به یمن منتقل و «هماهنگی‌های لازم برای حمله به عربستان را انجام دادند که این اقدام می‌تواند به معنای اعلام جنگ باشد».

با وجود تکذیب مقام‌های ایرانی، ژنرال جفری هاریگیان، که بر ستاد فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در قطر نظارت دارد، نیز روز جمعه گفته که موشک بالیستیکی که از یمن به سوی پایتخت عربستان سعودی شلیک شده بود، ایرانی بوده و «نشانه‌های ایرانی» بر بدنه آن مشاهده شده‌است.

پس از درگیری‌ها در یمن و سوریه روابط ایران و عربستان سعودی تیره‌تر شده و در هفته‌های گذشته درگیری دو کشور بر سر لبنان نیز افزایش یافته‌است.

XS
SM
MD
LG