لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

موگرینی: به نظر می‌رسد کنگره تمایل دارد آمریکا در برجام باقی بماند


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، (عکس از آرشیو)
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، (عکس از آرشیو)

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه شنبه ۱۶ آبان گفته است، در مذاکره با اعضای کنگره آمریکا نشانه‌های آشکاری دریافت کرده که نشان می دهد که آنها خواستار باقی ماندن آمریکا در توافق هسته ای با ایران، برجام، هستند.

خانم موگرینی که با خبرنگاران در واشینگتن صحبت می کرد، حاضر نشد در خصوص طرح احتمالی کنگره برای اضافه شدن شروطی برای تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران اظهار نظر کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال گفته است: نشانه های آشکاری دریافت کردم که قصد این است آمریکا در توافق (برجام) باقی بماند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا ۲۲ مهرماه اعلام کرد که دولت وی نمی تواند پایبندی ایران به توافق اتمی با قدرت‌های جهانی را تأیید کند و تصمیم گیری در این زمینه را به کنگره آمریکا واگذار کرد.

رییس جمهور آمریکا معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه ای جمهوری اسلامی «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد. وی همچنین نسبت «بند غروب» در توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. «بند غروب» درباره برچیده شدن محدودیت‌ها پس از دوره زمانی توافق هسته ای با ایران است و در نتیجه به این نگرانی دامن زده‌اند که «ایران می‌تواند حتی پیش از پایان توافق به توانایی ساخت جنگ‌افزار اتمی دست یابد».

در همین زمینه، گفته می شود که دولت آمریکا و کنگره این کشور به دنبال حذف این «بند غروب» هستند که باعث برچیده شدن نظارت و محدودیت های بربرنامه هسته ای ایران می شود.

با این حال، دیگر اعضای حاضر در توافق هسته ای، یعنی روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان از رییس جمهوری آمریکا خواسته اند که از برجام خارج نشود.

در همین زمینه، خانم موگرینی روز سه شنبه تاکید کرده است: ما تمایل داریم که آمریکا در آینده، اجرای توافق هسته ای را ادامه بدهد.

وی تصریح کرده است: حفظ برجام به لحاظ امنیتی به نفع اتحادیه اروپا است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال باردیگر تاکید کرده است که امکان مذاکره مجدد در خصوص برجام وجود ندارد.

موگرینی گفته است: اگر شما بخواهید بخشی ( از برجام) را برای مذاکره مجدد باز کنید، می بایست از نو درباره همه کل توافق از نو مذاکره کنید.

مقام های ایران نیز پیشتر تاکید کرده اند که حاضر به «مذاکره ثانوی» بر سر توافق هسته‌ای نیستند.

XS
SM
MD
LG