لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

انتقاد خامنه ای از کسانی که خواهان کوتاه آمدن در مقابل آمریکا هستند


رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا را متهم کرد که به گفته او خراب کردن نتیجه مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کند.
رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا را متهم کرد که به گفته او خراب کردن نتیجه مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۱ آبان، آمریکا را «دشمن خبیث و اصلی»‌ توصیف کرد و از کسانی که معتقدند «در مقابل آمریکا، قدری کوتاه بیاییم تا دشمنی آن کم شود» انتقاد کرد.

به گزارش وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای بدون اشاره به این افراد افزود: «آمریکا حتی به آنهایی که به او امید بستند و برای کمک گرفتن به سراغش رفتند هم رحم نکرد؛ مثل دکتر مصدق که برای آنکه جلوی انگلیسی‌ها بایستد ‌‌به سراغ آمریکایی‌ها رفت و به آنها اعتماد کرد».

از زمان پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ تاکنون، رهبران جمهوری اسلامی ایران بارها محمد مصدق را آماج حملات خود قرار داده و اتهام های گوناگونی را متوجه او کرده‌اند. این در حالیست که هواداران محمد مصدق این اتهام ها و نیز وابستگی او به قدرت های خارجی را رد کرده‌اند.

او این مطالب را به مناسبت روز ۱۳ آبان، روز دانش آموز و نیز سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ به دست دانشجویان موسوم به دانشجویان خط امام ابراز داشت.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانش با اعلام اینکه «کودتای ۲۸ مرداد، نه بوسیله انگلیس که بوسیله آمریکا انجام شد»‌ افزود: «یعنی اینها حتی به امثال مصدق هم راضی نیستند؛ اینها نوکر می‌خواهند، سرسپرده می‌خواهند، توسری خور می‌خواهند، مثل محمدرضای پهلوی».

این موضوع در شرایطی ابراز شد که محمدرضا پهلوی، آخرین شاه سلسله پهلوی، مشابه این اتهامات را که از سوی مخالفانش مطرح می‌شد، رد می‌کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال دولت آمریکا را متهم به «دشمنی های مکرر» کرد و همچنین واشینگتن را متهم کرد که به گفته او،‌ «الان هم برای خراب کردن نتیجه مذاکرات هسته‌ای، یعنی برجام، نهایت خباثت را به‌عمل می‌آورند».

براساس توافق «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، که در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی امضا شد، ایران بخشی هایی از برنامه هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور تعلیق شد.

در این میان، دونالد ترامپ روز ۲۱ مهر در تشریح راهبرد خود در قبال ایران، اعلام کرد که بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرار گرفته، «اعلام می‌کنم که قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیستیم».

او تاکید کرد که «ما به مسیری که نتیجه قابل پیش‌بینی آن خشونت و ترور بیشتر و تهدید واقعی توسعه هسته‌ای ایران است، ادامه نخواهیم داد».

او همچنین هشدار داد که «اگر موفق نشویم به همراه کنگره و متحدان‌مان به راه حلی دست یابیم، به این توافق پایان می‌دهیم».

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش با اعلام اینکه «کوتاه آمدن در مقابل امریکایی‌ها، آنها را جَری و گستاخ می‌کند»‌ تنها راه را مقابله و ایستادگی دانست.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر اینکه ایران، تروریست است، اضافه کرد: «آمریکایی‌ها نه فقط با رهبری و دولت ایران دشمنند بلکه با اصل وجود ملتی که خستگی‌ناپذیر در مقابل آنها ایستاده، خصومت و کینه‌ورزی می‌کنند».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۲۸ شهریور در نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل، از حکومت ایران به عنوان یک کشور «یاغی» نام برد که به گفته وی، سرمایه‌های این کشور را صرف «خشونت» در کشورهای منطقه می‌کند.

آقای ترامپ همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا به گفته وی، با اقدامات «بی‌ثبات‌کننده رژیم جنایتکار» ایران مقابله کند.

وی در سخنرانی خود افزود: «ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که رژیم جنایتکار ایران به اقدامات بی‌ثبات کننده‌اش ادامه دهد در شرایطی که در حال دنبال کردن برنامه موشکی خطرناک خود است. ما نمی‌توانیم به توافقی پایبند باشیم، اگر پوششی باشد برای برنامه نهایی (سلاح) هسته‌ای».

دونالد ترامپ همچنین با اعلام اینکه «حکومت ایران، یک دیکتاتوری فاسد را در پشت نقاب دمکراسی دروغین پنهان کرده است» اضافه کرد که حکومت ایران، «یک کشورِ به لحاظ تاریخی غنی و ثروتمند را به کشوری یاغی با اقتصادی تهی بدل کرده است که اکنون صادرات اصلی آن خشونت،خونریزی و هرج و مرج شده است. مردم ایران دیر زمانی است که بیش از همه قربانی رهبران این کشور هستند».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: به جای این که (حکومت ایران) منابع این کشور را صرف بهبود زندگی مردم ایران کند، درآمدهای نفتی این کشور خرج حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی می‌شود که مسلمانان بی‌گناه را بکشند و به همسایه‌های صلح جوی عرب و اسرائیلی حمله کنند. این ثروت که متعلق ملت ایران است خرج حمایت از دیکتاتوری بشار اسد می‌شود، خرج جنگ داخلی یمن می‌شود و صلح را در تمامی خاورمیانه تضعیف می‌کند.

XS
SM
MD
LG