لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

رئیس سی‌آی‌ای: با فشار بر سپاه مانع اقدامات مخرب ایران می‌شویم‎‎


مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید که با توافق اتمی وضعیت بازرسی‌ها از ایران بهتر شده است
مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید که با توافق اتمی وضعیت بازرسی‌ها از ایران بهتر شده است

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)، ایران را کانون تهدیدات خاورمیانه نامید و گفت که واشینگتن با فشار بر سپاه پاسداران و نیروی قدس، می‌خواهد مانع اقدامات مخرب جمهوری اسلامی شود.

مایک پمپئو روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر در نشستی که «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در واشنگتن برگزار کرد با اشاره به مخالفت دونالد ترامپ با توافق هسته‌ای گفت که رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد اطمینان یابد ایران به هیچ طریقی نخواهد توانست که توان تولید سلاح هسته‌ای را پیدا کند.

ویدیوهایی از این سخنرانی را بخش فارسی صدای آمریکا در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که در یک قسمت آن آقای پمپئو می‌گوید: «توافق اتمی ما را از نظر بازرسی‌ها در موقعیت بهتری قرار داده است اما ایران در موارد متعددی نشان داده که می‌خواهد به شیوه‌های پنهانی و با برنامه‌های مخفیانه موشکی و اتمی خود ما را در معرض خطر قرار بدهد.»

وی در ادامه اظهار داشت: «آن‌چه رئیس جمهوری [آمریکا] از ما درباره توافق اتمی خواست این بود که مطمئن بشویم هیچ راهی برای ایران وجود نداشته باشد که بتواند به توان تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و در موقعیتی قرار نگیرد که الان ما با کره شمالی مواجه هستیم.»

دونالد ترامپ به صراحت گفته که کاملا احتمال دارد آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود. این امر اگرچه مخالفت رهبران اتحادیه اروپا به عنوان طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران را به دنبال داشته است اما واشنگتن از رهبران جهان و شورای امنیت سازمان ملل خواسته که در قبال ایران جدی‌تر باشند و رویکرد دولت آقای ترامپ را دنبال کنند.

کاخ سفید می‌گوید که ایران با پنهان شدن پشت توافق هسته‌ای سیاست‌های خود در «حمایت از تروریسم» و «بی‌ثبات کردن منطقه» را دنبال می‌کند و شورای امنیت را به بازی گرفته است.

در همین راستا رئیس سازمان سی‌آی‌ای اظهار داشت: «رئیس جمهوری [آمریکا] می‌داند که ایران کانون تهدیدات در جهان و خاورمیانه است. حمایت آن از حزب‌الله و خطرآفرینی برای اسرائیل را می‌بینیم. تاثیرشان در شمال عراق را می‌بینیم. تهدیدی را که نسبت به سربازان آمریکایی دارند می‌بینیم. فهرست کارهای منفی ایران طولانی است. ما از نقطه نظر امنیتی همه این اطلاعات در اختیار رئیس جمهوری گذاشتیم که بتواند تصمیم بگیرد با ایران چگونه باید رفتار کند و این میان چگونه رابطه‌ای نیز با کشورهای خلیج فارس و اسرائیل داشته باشد.»

دونالد ترامپ به تازگی راهبرد جدید خود در قبال ایران را اعلام کرده که بر اساس آن، سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

مایک پمپئو نیز در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود اشاره‌ای به این رخداد داشت و گفت: «وقتی رئیس جمهوری توافق هسته‌ای را مطالعه کرد، از ما درباره توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای پرسید. همانطور که در توئیت‌های رئیس جمهوری دیده‌اید، برای او قابل قبول نیست که ایران یک یا دو سال برای رسیدن به سلاح اتمی فاصله داشته باشد. بنابراین از ما خواست که ببینیم چطور می‌توانیم با فشار بر نیروی قدس و سپاه و رژیم جمهوری اسلامی جلوی اقدامات مخرب ایران را بگیریم.»

تهران واکنش شدیدی به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران داشته است و از جمله پاسداران عنوان کرده که «نفوذ منطقه‌ای» و «توان موشکی» خود را افزایش حواهد داد. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته که اگر ترامپ برجام را پاره کند، ایران آن را ریزریز می‌کند که کنایه از رفتار شدیدتر جمهوری اسلامی در قبال اقدام احتمالی واشنگتن علیه توافق هسته‌ای دارد.

XS
SM
MD
LG