لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۴

رویترز: تاکید دوباره رهبران اروپا بر تعهد به برجام


به نوشته رویترز کشورهای اروپایی در حال بررسی راهکار انتقاد از برنامه موشکی ایران در عین دفاع از برجام هستند.
به نوشته رویترز کشورهای اروپایی در حال بررسی راهکار انتقاد از برنامه موشکی ایران در عین دفاع از برجام هستند.

در ادامه ابراز حمایت از توافق اتمی موسوم به برجام، خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۷ مهرماه، از قصد رهبران اروپا برای تاکید دوباره بر حفظ تعهد به این توافق خبر داد.

این خبرگزاری بر اساس پیش‌نویس بیانیه‌ای که رویت کرده است می‌گوید که رهبران اتحادیه اروپا قرار است پس از جلسه خود در بروکسل که روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود بر ماندن خود در برجام تاکید دوباره کنند.

رویترز گزارش می‌دهد که قرار نیست موضع فعلی دولت دونالد ترامپ در آمریکا بر این تعهد خدشه‌ای وارد کند.

رئیس جمهور آمریکا که همواره از مخالفان سرسخت توافق اتمی با ایران بوده که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین، از معماران اصلی آن بود روز جمعه، ۲۲ مهرماه، به چندین روز گمانه‌زنی پایان داده و در پایبندی ایران به این توافق شک کرد.

آقای ترامپ گفت که «بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست».

با اعلام عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی وی، حال کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا در این باره تصمیم گرفته و یا توافق را ادامه دهد یا در مورد اعمال تحریم‌هایی جدید برای ایران تصمیم بگیرد.

با آغاز این مهلت دو ماهه، موافقان برجام از همه سو به تلاش افتاده‌اند تا با تاکید بر کارآمدی برجام مطمئن شوند که خروج احتمالی ایالات متحده از این توافق، آن را ملغی نخواهد کرد.

در این راستا فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در آغاز هفته جاری اعلام کرد که در چند هفته آینده در دفاع از توافق هسته‌ای به واشینگتن می‌رود تا قانونگذاران آمریکایی را به عدم کناره‌گیری از این توافق ترغیب کند.

از سوی دیگر چندین وزیر خارجه سابق، از آمریکا تا مصر و اسرائیل، در نامه‌ای سرگشاده به کنگره ایالات متحده که روز چهارشنبه منتشر شد ضمن تاکید بر عدم وجود دلیلی برای کناره‌گیری این کشور از توافق اتمی با ایران، خواستار ادامه تعهد آمریکا به برجام شدند.

حال نیز رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند که به این توافق پایبند می‌مانند.

با این حال آن طور که رویترز گزارش می‌دهد این رهبران در عین حال نمی‌خواهند که «واشینگتن را به طور کامل از خود دور کنند» و به همین دلیل در حال بررسی راهکار انتقاد از برنامه موشکی جمهوری اسلامی در عین دفاع از برجام هستند.

مقام‌های بلندپایه در دولت ترامپ و خود او بارها اشاره کرده‌اند که ایران با پافشاری بر آزمایش موشک‌های بالیستیک در واقع به «روح برجام» پایبند نبوده است.

اتحادیه اروپا پیشتر در روز دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای حمایت خود از حفظ توافق هسته‌ای با ایران، برجام، را اعلام کرده و در عین حال اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ را مسئله داخلی ایالات متحده دانسته بود.

اما حال، به گفته رویترز، اتحادیه اروپا «در مراحل اولیه» انتخاب راه انتقاد از ایران در دو حوزه آزمایش موشکی و همین طور نقش ایران در منطقه خاورمیانه است.

XS
SM
MD
LG