لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۷

سپاه پاسداران: نفوذ منطقه‌ای و برنامه موشکی خود را با شتاب بیشتر ادامه می‌دهیم


سپاه بارها تصاویری از آزمایش موشک‌هایی را نشان داده که بر روی آنها شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» حک شده است
سپاه بارها تصاویری از آزمایش موشک‌هایی را نشان داده که بر روی آنها شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» حک شده است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به کوری چشم» آمریکا و اسرائیل، «نفوذ منطقه‌ای» و «توسعه توان موشکی» جمهوری اسلامی «با شتاب بیشتر» ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه (۲۶ مهر) این بیانیه را منتشر کرده‌است.

سپاه پاسداران در این بیانیه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را «یاغی و سبک‌مغز» نامیده، او را متهم به «عربده‌کشی» کرده و سیاست‌های وی را «اهریمنی» توصیف کرده است.

بر اساس این بیانیه، آمریکا و اسرائیل بدنبال «تغییر نقشه منطقه و تجزیه و تضعیف کشورهای اسلامی» هستند و «عصبانیت» آنها از سپاه پاسداران، به دلیل «نقش‌آفرینی» این نیرو در این عرصه است.

سپاه پاسداران در این بیانیه نوشته است که بر «رسالت ذاتی و انقلابی خود مصمم‌تر و مقتدرتر از گذشته» پای می‌فشرد و افزوده که «نفوذ منطقه‌ای و اقتدار و توسعه توان موشکی جمهوری اسلامی که در شرایط تحریم کامل رقم خورده با شتاب بیشتر، بدون وقفه ارتقاء و تداوم خواهد یافت.»

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ در راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، به شدت از سپاه پاسداران به دلیل آنچه حمایت از گروه‌های «تروریستی» نامید انتقاد کرد.

ترامپ با آنکه از اعلام خروج واشینگتن از توافقنامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی خودداری کرد، اما از توسعه موشک‌های بالیستیک ایران انتقاد و اعلام کرد که دستور می‌دهد سپاه به فهرست تحریم‌ها افزوده شود.

اندکی پس از آن نیز وزیر خرانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه سپاه پاسداران است.

با آنکه پیش‌تر بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران و نیز سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به سپاه از جمله نیروی قدس سپاه در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری قرار داشتند، اما کلیت این نیرو در فهرست تحریم‌ها نبود.

اعلام شتاب بخشیدن سپاه پاسداران به فعالیت‌های برون‌مرزی و موشکی خود، در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و هم‌پیمانانش بارها اعلام کرده‌اند که این‌گونه اقدامات با «روح» توافق هسته‌ای منافات دارد و کمکی به برچیده شدن بیشتر تحریم‌ها علیه ایران نخواهد کرد.

سپاه پاسداران بارها تصاویری از آزمایش موشک‌هایی را نشان داده که بر روی آنها شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری حک شده است و ازجمله غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج ایران، نیز اعلام کرده است که «محو» اسرائیل جزو «آرمان‌های» جمهوری اسلامی است.

در روزهای اخیر، برخی جناح‌های داخل ایران که پیش از این نسبت به تأثیر منفی توسعه موشکی سپاه بر وضعیت تحریم‌ها و به تبع آن وضع معیشتی مردم ایران انتقادهایی تلویحی بیان می‌کردند در این زمینه چرخش کرده و به حمایت پرشور از این اقدامات سپاه پاسداران روی آورده‌اند.

از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در روزهای اخیر از اقدامات سپاه پاسداران در منطقه و توسعه برنامه موشکی ایران حمایت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG