لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۸

هیلی: آمریکا فعلاً در برجام می‌ماند اما خواهان پاسخی متناسب به رفتارهای ایران است


برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، فروش تسلیحات از سوی این کشور و نیز تروریسم دولتی از جمله نگرانی‌هایی است که از سوی خانم هیلی مورد اشاره قرار گرفته است.
برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، فروش تسلیحات از سوی این کشور و نیز تروریسم دولتی از جمله نگرانی‌هایی است که از سوی خانم هیلی مورد اشاره قرار گرفته است.

نیکی هیلی، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، روز یکشنبه تأکید کرد که کشورش در شرایط کنونی در توافق هسته‌ای با ایران باقی خواهد ماند اما دولت ترامپ خواهان «پاسخی متناسب» به رفتارهای ایران در سطحی جهانی است.

در گفت‌وگویی با برنامه «دیدار با رسانه‌ها» در شبکه تلویزیونی ان بی سی در روز یکشنبه ۲۳ مهر، خانم هیلی تأکید کرد که «فکر می‌کنم در حال حاضر می‌بینید که در توافق خواهیم ماند، برای اینکه به بهبود شرایط کنونی امیدواریم، و این برای ما یک هدف است».

سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل در این زمینه به نگرانی‌ها در مورد برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، فروش تسلیحات از سوی این کشور و نیز تروریسم دولتی اشاره کرد.

او تأکید کرد که ایالات متحده به دلیل افزایش تنش‌های بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی است که توافق هسته‌ای ایران را مورد وارسی قرار داده است، و تصریح کرد «آنچه اکنون می‌گوییم آن است که نباید اجازه داد ایران به کره شمالی دیگری بدل شود».

سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل روز یکشنبه همچنین در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای بی سی، با اشاره به ایران، تأکید کرد که «ما باید آنها را پاسخگو نگه داریم».

او اضافه کرد: «آنها نمی‌توانند به حمایت از تروریسم در اقصی نقاط جهان آن طور که مشهود است ادامه دهند. نمی‌توانند به آزمایش موشک‌های بالیستیک که می‌تواند به ایرانی هسته‌ای بینجامد ادامه دهند. آنها نمی‌توانند به قاچاق سلاح ادامه دهند».

خانم هیلی افزود که کشورهای دیگر چشمان خود را بر این رفتارهای ایران می‌بندند تا از توافق هسته‌ای «محافظت» کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه راهبرد جدید دولت خود در مورد ایران را تشریح کرد که در چارچوب آن علاوه بر قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا، دولت این کشور از تأیید دوباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز زد.

در این زمینه آقای ترامپ گفت بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیارش قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به برجام نیست و هشدار داد که اگر موفق نشویم به همراه کنگره و متحدان‌مان به راه حلی دست یابیم، به این توافق پایان می‌دهیم.

اکنون کنگره آمریکا فرصتی ۶۰ روزه برای تصمیم‌گیری در مورد احتمال بازگرداندن تحریم‌های ایران دارد، گرچه قرار است باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا پیش‌نویس قانونی را برای رفع برخی معایب برجام از جمله پایان گرفتن محدودیت‌های زمانی پیش‌بینی‌شده در برجام، موسوم به «غروب»، ارائه دهد و به گفته او چنین قانونی ناقض برجام نیست.

در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در تیرماه ۹۴ و پس از سال‌های مذاکره، در وین اتریش به دست آمد، شماری از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در ازای محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران مرتفع می‌شود و تصمیم احتمالی کنگره به برگرداندن بخشی از این تحریم‌ها می‌تواند آینده برجام را به خطر بیندازد.

موقتی بودن بخش‌هایی از توافق هسته‌ای، متنفع شدن مالی ایران از این توافق، عدم جلوگیری توافق از آزمایش‌های موشکی، توان محدود بازرسان آژانس برای نظارت بر سایت‌های ایران و پایبند نبودن ایران به روح برجام، از جمله نارضایتی‌های عمده دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای است که همگی در سخنرانی روز جمعه او مورد تأکید قرار گرفت.

در این زمینه رهبران آلمان، فرانسه، و بریتانیا، سه کشور اروپایی دخیل در مذاکرات هسته‌ای در بیانیه‌ای تأکید کردند که در نگرانی‌های در مورد برنامه موشکی و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران شریکند و آماده چاره‌اندیشی برای آن هستند اما همزمان نسبت به اقدامات آسیب‌زننده به توافق هسته‌ای از جمله اعمال دوباره تحریم‌ها هشدار دادند.

آلمان روز گذشته از زبان وزیر خارجه‌اش نسبت احتمال افزایش تنش در خاورمیانه و تقویت دیدگاه تندروها در ایران، در صورت فسخ توافق هسته‌ای یا اعمال تحریم‌های تازه هشدار داد.

وزیر خارجه فرانسه نیز روز شنبه گفت که آماده‌ایم اشکلات طرف آمریکایی را مد نظر قرار دهیم، اما ابراز امیدواری کرد که کنگره آمریکا که اکنون تصمیم‌گیری در مورد آینده برجام را بر عهده دارد، زمینه‌ساز فسخ این توافق «قدرتمند و منسجم» نشود.

XS
SM
MD
LG