لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

فرانسه از کنگره آمریکا خواست که زمینه‌ساز فسخ برجام نشود


وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که می‌توان مباحثی مقدماتی را در مورد آنچه پس از ۲۰۲۵ روی می‌دهد با تهران آغاز کرد.
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که می‌توان مباحثی مقدماتی را در مورد آنچه پس از ۲۰۲۵ روی می‌دهد با تهران آغاز کرد.

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، با تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، راه را برای اعلام نظر کنگره در مورد بازگشت احتمالی تحریم‌های ایران گشود، فرانسه از زبان وزیر خارجه‌اش از کنگره آمریکا خواست که زمینه‌ساز فسخ برجام نشود.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «قویاً امیدواریم کنگره [آمریکا] که اکنون در قبال فسخ احتمالی مسئول است، این توافق را به خطر نیاندازد».

او افزود که به‌ویژه در پس‌زمینه مذاکرات با کره شمالی «اگر ما توافقی که مورد احترام است را محکوم کنیم، سابقه خطرناکی به جا خواهد ماند».

خبرگزاری فرانسه این موضع آقای لو دریان را در هم‌صدایی با بریتانیا، آلمان، روسیه و چین، دیگر کشورهای حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران ارزیابی کرده است.

روز جمعه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر «معایب جدی و فراوان» توافق هسته‌ای ایران، اعلام کرد که بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیارش قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به برجام نیست.

اقدامی که سرنوشت توافق هسته‌ای ایران را به تصمیم کنگره در مورد احتمال بازگشت تحریم‌های ایران گره می‌زند.

در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در تیرماه ۹۴ و پس از سال‌های مذاکره در وین اتریش به دست آمد، شماری از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در ازای محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران مرتفع می‌شود و تصمیم احتمالی کنگره به برگرداندن بخشی از این تحریم‌ها می‌تواند آینده برجام را به خطر بیندازد.

در این زمینه وزیر خارجه فرانسه تأکید کرده که «توافق وین برای ما توافق خوبی است، که با محدود کردن گسترش [تسلیحات هسته‌ای]، از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری می‌کند».

آقای لو دریان تصریح کرد که این توافق، توافقی «قدرتمند و منسجم» است.

وزیر خارجه فرانسه در عین حال امکان مذاکره بر سر آنچه پس از ۲۰۲۵ و برچیده شدن محدودیت‌ها در مورد غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران پیش می‌آید را رد نکرد.

محدودیت‌هایی که واشینگتن علاقه‌مند است به صورت دائمی تمدید شوند.

آقای لو دریان در این زمینه گفت که «ما می‌توانیم مباحثی مقدماتی را در مورد آنچه پس از ۲۰۲۵ روی می‌دهد با تهران آغاز کنیم. اگر این پیمان مورد احترام باشد، ایران می‌تواند حقوق را در چارچوب پیمان منع گسترش پیگیری کند. اگر در حال حاضر پادمان‌ها یا بازرسی‌هایی لازم است، مباحثی را در این باره آغاز خواهیم کرد. این راهی برای اجتناب از رخنه‌های کنونی است و در این مورد آماده‌ایم تا اشکالات آمریکایی‌ها را هم در نظر داشته باشیم».

روز جمعه در نخستین واکنش به تصمیم دونالد ترامپ در مورد توافق هسته‌ای، رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا با تأکید بر شریک بودن در نگرانی آمریکا در مورد برنامه موشکی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران گفته بودند که آماده اتخاذ تدابیر لازم در این باره هستند.

با این همه آنها با یادآوری پایبندی کشورهاشان به تعهدات برجام، نسبت به اقدامات آسیب‌زننده به توافق هسته‌ای از جمله اعمال دوباره تحریم‌ها هشدار داده بودند.

دونالد ترامپ گفته است که برای اصلاح معایب توافق هسته‌ای با کنگره آمریکا و متحدان این کشور همکاری خواهد کرد، اما تهدید کرده که اگر موفق نشویم به همراه کنگره و متحدان‌مان به راه حلی دست یابیم، به این توافق پایان می‌دهیم.

XS
SM
MD
LG