لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

روحانی: ضربه به برجام ضربه به امنیت و ثبات جهانی است


حسن روحانی از اتحادیه اروپا خواسته است که جلوی حرکت‌های «مخل همکاری‌های بین‌المللی» بایستد.
حسن روحانی از اتحادیه اروپا خواسته است که جلوی حرکت‌های «مخل همکاری‌های بین‌المللی» بایستد.

رئیس‌جمهور ایران در واکنشی دیگر به سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا، ضربه به توافق هسته‌ای را «ضربه به امنیت و ثبات منطقه و جهان» خواند و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نیز ضمن حمله به سخنان دونالد ترامپ گفت که نباید به دست او «بهانه داد».

به گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی روز شنبه ۲۲ مهر، هنگام دریافت اعتبارنامه مارکوس لایتنر، سفیر جدید سوئیس در تهران، اعلام کرد که «ضربه به برجام، ضربه به امنیت و ثبات منطقه و جهان است».

او تأکید کرد که «شرایط حساس» فعلی «تنها برای ایران و ۵+۱ نیست، بلکه آثار آن برای کل منطقه و جهان است، چرا که برجام آرامش بیشتری را در جهان و منطقه ایجاد کرد».

او ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا «جلوی حرکت‌های ناصحیح که مخل صلح و همکاری‌های بین‌المللی است، بایستد».

رئیس‌جمهور ایران همچنین تأکید کرد که «شکستن میز مذاکرات هنر نیست و باید پایه‌های حل و فصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود».

آقای روحانی شامگاه جمعه و ساعاتی پس ازسخنرانی رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده بود که اگر روزی منافع ایران در توافق اتمی وین تأمین نشود و طرف مقابل درباره این توافق اقدامی انجام دهد، جمهوری اسلامی «لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد و به آن پاسخ خواهد داد».

او روز شنبه نیز هنگام دریافت استوارنامه سواتوپلک چومبا، سفیر جدید جمهوری چک، گفت: «تا زمانی که طرف‌های مقابل ایران نسبت به برجام پایبند و متعهد باشند، ما نیز پایبند به آن خواهیم بود».

دونالد ترامپ در سخنرانی روز جمعه اعلام کرد که بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست.

با اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در مورد اعمال تحریم‌های جدید بر ایران تصمیم‌گیری کند.

پس از این سخنرانی اما رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا، در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به راهبرد جدید آمریکا، نسبت به اقدامات آسیب‌زننده به توافق هسته‌ای از جمله اعمال دوباره تحریم‌ها هشدار دادند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز پس از سخنرانی آقای ترامپ اعلام کرد که پایان دادن به برجام وابسته به تصمیم یک کشور نیست، و تأکید کرد که اکنون به روندی جمعی برای حفظ برجام نیاز است.

در همین حال بر اساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، لارس نوردرم سفیر جدید نروژ در تهران، روز شنبه در دیدار با حسن روحانی اعلام کرد که شرکت‌های این کشور توافق اتمی وین را «بسیار جدی تلقی کرده و آن را فرصتی برای برقراری همکاری‌های نزدیک با ایران محسوب کرده‌اند».

او اعلام کرد که دولت نروژ اخیراً یک «ضمانت حکومتی یک میلیارد یورویی» را برای ایران تصویب کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه همچنین با انتقاد شدید از رفتارهای سپاه پاسداران در منطقه و فراتر از آن و حمایت سپاه از اقدامات تروریستی، به وزارت خزانه‌داری اجازه داد این نهاد را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند.

در واکنش به این سخنان، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه در توئیتی نوشت: «امروز ایرانیان از زن و مرد و پیر و جوان همگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و با صلابت در کنار کسانی که از ما و منطقه در برابر تجاوز و ترور دفاع می‌کنند، ایستاده‌اند».

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از به گفته آنان، «مبارزه سپاه پاسداران به تروریسم» سخن می‌گویند، مقامات آمریکا اقدامات این نهاد در منطقه «بی‌ثبات‌کننده» خوانده‌اند.

در این زمینه رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که ما با متحدان‌مان کار خواهیم کرد تا با اقدامات بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران در منطقه و حمایتش از تروریست‌های نیابتی مقابله کنیم.

در مقابل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز شنبه گفت که «اتهامات بی‌ادبانه‌ ترامپ نسبت به سپاه ناشی از خشم سردمداران استکبارجهانی است».

محمود هاشمی شاهرودی گفته‌های رئیس‌جمهور آمریکا را «اتهامات واهی» خواند و در عین حال بدون اشاره به جزئیات گفت که «نباید بهانه دست رئیس‌جمهور غیرمتعادل و غیرمتوازن آمریکا داد».

آقای ترامپ پیش از این بارها اعلام کرده که جمهوری اسلامی با ادامه فعالیت‌های موشکی به «روح توافق هسته‌ای» که همانا رفع نگرانی غرب از تهدیدات ایران است، پایبند نبوده است.

او روز جمعه تأکید کرد که مردم ایران بهای گزافی را به دلیل رفتار رهبران‌شان پرداخته‌اند و ابراز امیدواری کرد که تمهیدات جدید به بازنگری ایران در رفتارش و نیز صلح و ثبات در منطقه منجر شود.

XS
SM
MD
LG