لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

ایران: در صورت ضرورت به تعهدات خود در برجام پایان خواهیم داد


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که «انتخاب‌های ایران بسیار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پایان دادن به کلیه تعهدات» در زمینه توافق اتمی خواهد شد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که «انتخاب‌های ایران بسیار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پایان دادن به کلیه تعهدات» در زمینه توافق اتمی خواهد شد.

همزمان با سخنرانی دونالد ترامپ درباره راهبرد جدید آمریکا در برابر جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه ایران «محورهای پاسخ تهران به این سخنرانی» را اعلام و تاکید کرد که جمهوری اسلامی «در صورت ضرورت» به تعهدات خود در توافق اتمی وین پایان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی روز جمعه ۲۱ مهر در بیانیه‌ای با هفت محور پاسخ ایران به سخنرانی رئیس جمهور آمریکا راعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که جمهوری اسلامی به توافق اتمی وین « پایبند» بوده است، اما«عدم پایبندی آمریکا به این توافق و نقض مکرر روح و متن آن امری روشن و آشکار است که موارد آن طی یک سال و نیم گذشته در ۹ نامه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام ثبت و ضبط شده است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران به محتوای این نامه ها اشاره ای نکرده است. سخنان آقای قاسمی در حالی بیان شده که خبرگزاری رویترز گزارش داده ایران علی‌رغم اعتراض‌های علنی خود به تحریم‌های جدید آمریکا، در نشست کمیسیون مشترک برجام در روزهای پایانی خرداد ماه نسبت به روند اجرای توافق هسته‌ای اعتراض رسمی نداشت.

آقای قاسمی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد که «انتخاب‌های ایران بسیار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پایان دادن به کلیه تعهدات» در زمینه توافق اتمی خواهد شد.

وزیر خارجه ایران نیز پیش از این گفته است که «برجام تنها انتخاب ایران نیست»، گزینه‌های مقام‌های آمریکا «بی‌نهایت نیست و انتخاب‌های ایران هم محدود نیست».

محمد جواد ظریف روز سه‌شنبه ۱۷مرداد اما اعلام کرده بود که آمریکا نمی‌تواند «هزینه توقف» توافق اتمی وین را به جمهوری اسلامی ایران «تحمیل کند» و اگر مقامات این کشور می‌خواهند این توافق را «متوقف کنند» باید «هزینه آن را بپردازند».

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، مقام‌های آمریکایی که نام آنها افشا نشده، گفته‌اند ترامپ در سخنرانی خود توافقنامه برجام را مطابق با منافع امنیت ملی آمریکا معرفی نمی‌کند و می‌گوید که تهران با انجام آزمایش‌های موشکی بالیستیک و دخالت در مناقشات منطقه‌ای، «روح» این توافقنامه را نقض می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین هشدار داد که «هر گونه اقدامی علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی منجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واکنش متناسب و محکم جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد».

مقام‌های ایرانی در روزهای گذشته و در آستانه سخنرانی رئیس جمهور آمریکا هشدار داده‌اند که تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه سپاه پاسداران را به مثابه «اعلان جنگ» تلقی خواهند کرد و به آن «پاسخ مناسب» خواهند داد.

در همین حال اسماعیل قآانی جانشین فرمانده نیروی قدس در یک سخنرانی با اشاره به موضع‌گیری‌های رئیس جمهور آمریکا علیه این نهاد گفت: «هر حرف یاوه‌ای بزنند به‌ضررشان خواهد بود و نظام اسلامی با اقتدار کامل با آن‌ها برخورد خواهد کرد».

وی اضافه کرد: «این‌ها بیچاره شده‌اند. ترامپ باید بداند ما بسیاری از مستکبران نظیر او را به گور فرستاده‌ایم و مشی مبارزه با آمریکا را خوب می‌دانیم.»

در حالی که دونالد ترامپ در حال ایراد سخنرانی در مورد راهبرد جدیدش در مورد ایران است، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که سپاه پاسداران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند.

در اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین ادعاهای سابق مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر «هدف دفاعی برنامه موشکی ایران»، «حمایت از صلح و ثبات منطقه و مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده و تفرقه افکنانه برای ایجاد تنش و درگیری» و «مبارزه جمهوری اسلامی با تروریسم» تکرار شده است.

آقای ترامپ پیش از این بارها اعلام کرده که جمهوری اسلامی با ادامه فعالیت‌های موشکی به «روح توافق هسته‌ای» که همانا رفع نگرانی غرب از تهدیدات ایران است، پایبند نبوده است.

XS
SM
MD
LG