لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

سخنان علی لاریجانی در مورد «احتمال خروج ایران» از برجام


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، که به روسیه سفر کرده روز جمعه ۲۱ مهر در بدو ورود به فرودگاه سن پترزبورگ گفت که اگر ایالات متحده از برجام کناره بگیرد ایران نیز احتمال دارد از این توافق خارج شود.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، علی لاریجانی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که «اگر ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شود، آیا ایران هم چنین خواهد کرد؟»، گفت: «قطعاً، این یکی از احتمال‌ها است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است عصر جمعه راهبرد آمریکا را در قبال توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی بیان کند و به موضوع پایبندی یا عدم پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب این توافق را بپردازد.

طبق قانون مصوب کنگره ایالات متحده، دولت آمریکا هر ۹۰ روز یک بار باید در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را تأیید کند.

خبرنگاران در این خصوص نیز روز جمعه از علی لاریجانی در سن پترزبورگ سؤال کردند که وی در پاسخ گفت: «این اظهارات به اعتبار آمریکایی‌ها بسیار لطمه می‌زند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «دیدید که مسئولان اروپایی و کشورهای دیگر این رفتار را تقبیح کردند ضمناً فرصت خوبی برای ایران به وجود می‌آید که تحولات دیگر را رقم بزند.»

او افزود: «طرح این موضوعات از سوی آقای ترامپ خیلی چیز عجیبی نیست چون در این مدتی که ایشان سر کار آمده حرف‌های عجیب و غریب کم نزده اما خیلی چیز مهمی نیست».

وی در پایان گفت: «در این جریان، موضوعات را با دقت رصد می‌کنیم و آنچه که منطبق بر منافع ملت باشد تصمیم می‌گیریم ولی فکر نمی‌کنیم اضطرابی که گاهی رسانه‌های مختلف دامن می‌زنند خیلی مبنای درستی داشته باشد.»

درصورتی که دولت آمریکا در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند، کنگره این کشور ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در خصوص تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند.

علی لاریجانی: رفتارهای عامی رجال آمریکا را در ایران نمی‌پسندیم

رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ مهر در بدو ورود به فرودگاه سن پترزبورگ از آنچه «رفتارهای عامی و مقطعی» سیاستمداران آمریکایی نامید نیز انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا وی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ طرح موضوع عدم تأیید پایبندی ایران به برجام از سوی رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ما اینگونه رفتارهای عامی و مقطعی که متأسفانه رجال سیاسی آمریکا دچارش شده‌اند را در ایران نمی‌پسندیم و دلیلی نمی‌بینیم که در اینگونه رفتارها خودمان را در تارِ عنکبوتی آنها قرار دهیم.»

علی لاریجانی پیش از این هم انتقادهای تندی را متوجه مقامات آمریکایی کرده و گفته بود که «مسئولان آمریکایی دچار عقب‌افتادگی شده‌اند» و «آمریکایی‌ها از عقلانیت تهی شده‌اند.»

علی لاریجانی در حالی از «رفتارهای عامی» سیاستمداران آمریکایی و «نپسندیدن» این رفتارها در ایران سخن گفته که مقامات و مسئولان ایرانی بارها از رواج زیاد رفتارهای غیرمتعارف در میان رجال سیاسی ایرانی سخن گفته و خبر داده‌اند.

در همین زمینه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، چندی پیش از «دعواهای کودکانه در کشور» انتقاد کرده و پیش از آن نیز ضمن انتقاد شدید از «رواج تهمت و توهین» و «تنگ‌نظری» در فضای سیاسی ایران گفته بود که «ببینید در جامعه چه خبر است».

علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، نیز پیش از آن ضمن انتقاد از رواج زیاد «دروغ‌گویی، نقض عهد، شکستن امانت، بدگویی پشت سر دیگران و وارد کردن اتهامات ناروا» در جامعه ایران گفته بود که «حتی نخبگان ما که گردانندگان رسانه‌ها هستند به راحتی در رسانه‌ها نسبت به کسی که با او عداوت یا مخالفت دارند، اتهام ناروا و دروغ نسبت می‌دهند».

هدف از سفر علی لاریجانی به روسیه، حضور در صد و سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس و به گفته او، پرداختن به مسائلی نظیر «همکاری‌های امنیتی» و ازجمله موضوع «جدایی‌طلبی‌ها، چه در اروپا و چه در منطقه آسیا» است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اهداف سفر خود هم‌چنین به خبرنگاران گفت: «با توجه به اینکه شرایط منطقه و اوضاع بین‌المللی دچار به‌هم‌ریختگی‌هایی در سطوح مختلف است رایزنی‌های سیاسی و گفت‌وگوهایی که بتواند شرایط امنی را برای دنیا به وجود بیاورد موضوع مهمی است که ذهن سیاستمداران را به خود جلب کرده‌است.»

XS
SM
MD
LG