لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

چین بار دیگر خواستار «حفظ» توافق اتمی با ایران شد


تنها ساعاتی به اعلام راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران و برجام، دولت چین روز جمعه از دونالد ترامپ خواست تا تعهد کشورش به توافق اتمی با جمهوری اسلامی را حفظ کند.

رئیس جمهور آمریکا قرار است ظهر روز جمعه، ۲۱ مهرماه، به وقت محلی واشینگتن راهبرد تازه دولت ایالات متحده در قبال ایران را اعلام می‌کند.

پیشتر مقام‌های کاخ سفید گفته بودند که دونالد ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود راهبرد آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام، و همچنین در مورد «رفتارهای بد» ایران در منطقه را اعلام خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه نیز رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که دولت آمریکا به کنگره این کشور اعلام کرده‌ است که دونالد ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.

طبق قانون مصوب کنگره ایالات متحده، دولت آمریکا هر ۹۰ روز یک بار باید در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را تأیید کند.

از زمان رسیدن به قدرت، آقای ترامپ تاکنون در دو نوبت پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده، اما چند هفته‌ای است اخباری شنیده می‌شود از این که او دیگر علاقه‌ای به این کار ندارد و دیگر برای بار سوم این کار را نخواهد کرد.

طبق قانون کنگره، در صورتی که دولت آمریکا در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در خصوص برقراری دوباره تحریم‌های ایران یا تداوم برجام تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که تمام شرکای آمریکا در برجام یعنی اعضای گروه ۱+۵ و حتی نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواهی که پیشتر با این توافق مخالف بودند از دولت ترامپ خواسته‌اند به برجام متعهد بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همین کار را روز جمعه و برای آخرین بار دولت چین کرده و از آمریکا خواسته است از برجام کنار نکشد.

سخنگوی وزارت خراجه چین در این باره گفت: «به باور ما، این قرارداد از این جهت اهمیت دارد که رژیم عدم گسترش سلاح اتمی در جهان و صلح و ثبات در منطقه را تضمین می‌کند.»

این تلاش واپسین در پکن در حالی است که یک روز پیشتر هم وزیر خارجه چین در گفت‌وگویی تلفنی با همتای آمریکایی خود در این باره صحبت کرده و بر این خوسته تاکید کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه رسما، اما بدون ذکر جزئیات خبر داد که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، با همتایان خود در کشورهای روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین در این باره گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آقای تیلرسون در گفت‌وگوهایی تلفنی «درباره شکل کلی طرحی... که رئیس جمهور [ترامپ] روز جمعه اعلام خواهد کرد» حرف زده است.

بنا بر رسم دیپلماتیک رایج، آمریکا باید پیش از اعلام رسمی و عمومی طرح خود شرکای سیاسی‌اش را از این طرح و جزئیات آن باخبر می‌کرد.

XS
SM
MD
LG