لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

پاسخ وزارت خارجه ایران به ترامپ: تهران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود


وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه ایران روز جمعه ۲۱ مهرماه در بیانیه ای به راهبرد تازه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکادر قبال توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام، پاسخ داده است. در این بیانیه تصریح شده است، ایران آغاز کننده خروج ازبرجام نخواهد بود.

دونالدترامپ روز جمعه راهبرد دولت خود را در قبال ایران اعلام کرد و گفت که بر پایه اطلاعات که در اختیار او قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با انتقاد شدید از رفتارهای سپاه پاسداران در منطقه و فراتر از آن و حمایت سپاه از اقدامات تروریستی، به وزارت خزانه‌داری اجازه داد این نهاد را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند.

این در حالی است که وزارت خارجه ایران در بیانیه ای در واکنش به راهبرد آمریکا در قبال برجام اعلام کرد:«برجام یک سند معتبر بین‌المللی و دستاوردی کم ‌نظیر در عرصه دیپلماسی معاصر است که نه قابل‌مذاکره مجدد است و نه قابل‌تغییر. برجام یک توافق دوجانبه نیست که با کنار کشیدن یک طرف از اعتبار ساقط شود بلکه سندی است که به عنوان بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت مورد تأیید جامعه جهانی قرار گرفته است.»

وزارت خارجه ایران با این حال از سایر کشورهای طرف توافق هسته ای و جامعه بین‌المللی خواسته است که اجازه ندهند رئیس‌جمهور آمریکا این توافقنامه را «به سخره» بگیرد

در این بیانیه آمده است:«جمهوری اسلامی ایران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود ولی درصورتی‌که حقوق و منافع ایران در برجام رعایت نشود، به‌تمامی تعهدات پایان خواهد داد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد.»

با اعلام عدم پایندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در مورد اعمال تحریم‌های جدید بر ایران تصمیم‌گیری کند.

راهبرد تازه آمریکا واکنش سران سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) ومدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درپی داشته است.

رویکرد ایران در منطقه

وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از این بیانیه به انتقادهای دونالد ترامپ در خصوص رویکرد ایران در منطقه پاسخ داده است.

رییس جمهور یآمریکا روز جمعه گفت، ما با متحدانمان کار خواهیم کرد تا با اقدامات بی ثبات کننده حکومت ایران در منطقه و حمایتش از تروریست های نیابتی مقابله کنیم.

این در حالی است که ایران با رد اتهام انجام «اقدام بی ثبات کننده» در منطقه می گوید یک عضو موثر در ابتکارات جامعه بین المللی برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه و یمن بوده است.

در این بیانیه آمده است: «ایران یک عضو مؤثر در تمامی ابتکارات جهانی برای پایان دادن به این درگیری‌ها بوده و نقش مؤثری همراه با روسیه و ترکیه برای کاهش تنش در سوریه ایفا کرده است.»

وزارت امور خارجه ایران در ادامه آمریکا را به «مداخلات غیرقانونی، نظامی و سلطه‌جویانه آمریکا در منطقه» متهم کرده و این کشور را عامل بحران های افغانستان، عراق، سوریه، یمن و بحرین دانسته است.

ایران در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت مالی و نظامی می کند. جنگ داخلی در سوریه باعث مرگ صد ها هزار نفر و بی خانمانی میلیون ها نفر شده است.

وزارت خارجه ایران همچنین در این بیانیه تصریح کرده است: «نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خط مقدم مبارزه با تروریست ها در منطقه غیرقابل تردید است.»

نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خط مقدم مبارزه با تروریست ها در منطقه غیرقابل تردید است.

دونالد ترامپ روز جمعه به شدت ازرفتارسپاه پاسداران در منطقه و فراتر از آن و حمایت سپاه از اقدامات تروریستی انتقاد کرد و گفت که به وزارت خزانه‌داری اختیار افزودن سپاه به فهرست تحریم‌ها را می‌دهد.

XS
SM
MD
LG