لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۹

آمانو: ایران تحت قوی‌ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای قرار دارد


یوکیا آمانو می‌گوید که ایران هم‌اکنون پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند.
یوکیا آمانو می‌گوید که ایران هم‌اکنون پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه جمعه با تأکید دوباره بر پایبندی ایران به تعهدات برجام، تصریح کرد که برنامه هسته‌ای ایران در حال حاضر تحت «قدرتمندترین رژیم راستایی‌آزمایی» موجود در دنیاست.

یوکیا آمانو ساعتی پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، مشتمل بر عدم تأیید پایبندی تهران به تعهدات برجام، بار دیگر تأکید کرد که «تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران در چارچوپ برنامه جامع اقدام مشترک در حال اجراست».

این چندمین بار است که از زمان اجرایی شدن برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه راهبرد جدید دولتش را در قبال ایران اعلام کرد و در این چارچوب گفت که نمی‌تواند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کند.

آقای ترامپ همچنین هشدار داد که اگر موفق نشویم به همراه کنگره و متحدان‌مان به راه حلی دست یابیم، به این توافق پایان می‌دهیم.

این موضع با واکنش رهبران سه کشور اروپایی دخیل در مذاکرات هسته‌ای ایران و نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هدایت‌کننده این مذاکرات روبه‌رو شده و در حالی که رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا، در مورد تبعات اقدامات آسیب‌زننده به توافق هسته‌ای هشدار داده‌اند، خانم موگرینی بر وفاداری اروپا به برجام تأکید کرده و خواستار اقدامی مشابه از سوی دیگر طرف‌ها شده است.

قدرتمندترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای

در بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید شده که فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس همه عناصر مرتبط با مسئله هسته‌ای تحت برجام را پوشش می‌دهد.

این بیانیه می‌گوید که ایران هم‌اکنون پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند که به گفته آژانس ابزار راستی‌آزمایی قدرتمندی است که به بازرسان آژانس دسترسی بیشتری به اطلاعات و اماکن می‌دهد.

آقای آمانو همچنین تصریح کرده که ایران تحت قوی‌ترین رژیم راستی‌آزمایی موجود در دنیاست.

شامگاه جمعه، روسیه هم به صف منتقدان راهبرد جدید آمریکا در قبال آمریکا پیوست و وزارت خارجه این کشور، رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را خصمانه و گفته‌های آقای ترامپ را تهدیدآمیز توصیف کرد.

وزارت خارجه روسیه ابراز عقیده کرده است که چنین گفته‌هایی «جایی در دیپلماسی بین‌المللی ندارد».

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تصریح شده که تحریم‌های سازمان ملل متحد که در پی توافق هسته‌ای رفع شده بود، احیا نخواهند شد، و مسکو امیدوار است تصمیم آقای ترامپ درباره تایید نکردن برجام، بر اجرای این توافق تأثیری نگذارد.

در میان همپیمانان منطقه‌ای آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران استقبال کرده‌اند و نخست‌وزیر اسرائیل اقدام آقای ترامپ را «گامی شجاعانه علیه دشمنی ایران» توصیف کرده است.

در همین حال وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته است که راهبرد جدید آمریکا «تحولی چشمگیر» است که می‌تواند «کاملاً به جنگ نیز بینجامد».

XS
SM
MD
LG