لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

واکنش شماری از رسانه‌های آمریکا پس از اعلام راهبرد ترامپ در قبال ایران


دونالد ترامپ به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه داد سپاه پاسداران ایران را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند. او پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را نیز تأیید نکرد
دونالد ترامپ به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه داد سپاه پاسداران ایران را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند. او پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را نیز تأیید نکرد

رسانه‌های آمریکا واکنش‌های متفاوتی به گفته‌ها و گزارش رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد پایبند نبودن ایران به توافق هسته‌ای نشان داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ۲۱ مهر ماه، راهبرد جدید خود در قبال ایران را اعلام کرد. بر پایه این راهبرد به وزارت خزانه‌داری آن کشور اجازه دارد سپاه پاسداران ایران را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند. ترامپ در عین حال پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکرد.

شماری از رسانه‌های متمایل به راست در صحنه سیاسی آمریکا تصمیم آقای ترامپ را ستوده‌اند.

یکی از ناظران سیاسی شبکه فاکس نیوز با این اظهارات که تهران به «روح» توافق اتمی وفادار نبوده گفته «یکی باید به ایرانی‌ها بگوید که حالا دیگر با یک 'قرارداد واقعی' طرف هستند».

بسیاری از محافظه کاران آمریکایی برجام را «توافق اوباما» می‌نامند و عقیده دارند که دولت او موضع ضعیفی در قبال ایران اتخاذ کرده بود. وب‌سایت دست راستی «رد استیت» هم با «احمقانه» توصیف کردن خوشبینی دولت اوباما در قبال پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، نوشته‌است که ایران یک سابقه چهل ساله در حمایت از تروریسم دارد و این خوش‌خیالی است که فکر کنیم حالا آنها دوستدار آمریکا شده اند.

اما جنیفر رابین، یکی از نویسندگان محافظه‌کار روزنامه واشینتگن‌پست، موافق تصمیم آقای ترامپ نیست. او نوشته‌است: در اولین روز از اعلام سیاست‌های تازه در قبال ایران، ترامپ ایالات متحده را منزوی کرد، حمایت هر دو حزب کنگره را از دست داد و توجه همه را از بقیه اعمال غیر سیاسی ایران (حمایت از تروریسم، آزمایش موشک‌های بالستیک)، به «عدم پایبندی آمریکا» به توافق تغییر داد.

به گفته رابین، دولت ترامپ نشان داد که «توان از میان برداشتن خطرات احتمالی را ندارد».

این روزنامه در مقاله دیگری هم با انتقاد از رهبری دونالد ترامپ در بزنگاه‌های حساس نوشته‌است که روش وی که می‌گوید «حرف، حرف من است» با روشی که آمریکا از جنگ جهانی دوم در عرصه‌های جهانی برداشته است مغایرت دارد.

آنتونی بلینکن، قائم مقام وزرات امور خارجه در زمان باراک اوباما، در مقاله‌‌ای در نیویورک تایمز می‌نویسد: «این [تصمیم] ایالات متحده آمریکا- و نه ایران- خواهد بود که توافق را نقض کرده است و واشنگتن- و نه تهران- را در سراسر جهان منزوی خواهد کرد؛ به ایران اجازه خواهد داد که دوباره به سراغ سلاح اتمی رود یا به خاطر مزیتهای اقتصادی‌اش در توافق باقی بماند که در آن صورت ایالات متحده باید نزدیک‌ترین متحدانش را به خاطر تجارت با ایران تحریم کند. این به تندروهای ایرانی که در دعوا با میانه‌روها هستند، اجازه خواهد داد که بگویند «به شما گفته بودیم!».

به گفته این صاحب‌نظر در خصوص مسائل خارجی آمریکا، بیرون آمدن این کشور از این قرارداد در نهایت باعث زیر سوال رفتن توانایی‌های آقای ترامپ در وضع قراردادهایی که به نفع امنیت آمریکاست، خواهد شد.

پس از آن‌که آقای ترامپ اعلام کرد پایبندی ایران به توافق اتمی را تائید نمی‌کند، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا در مورد اعمال تحریم‌های جدید بر ایران تصمیم‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG