لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۹

ولایتی احتمال مذاکره مجدد بر سر برجام یا تکمیل آن را رد کرد


مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و عضو کمیته ایرانی نظارت بر اجرای برجام، با رد احتمال هر گونه «مذاکره ثانوی» بر سر توافق هسته‌ای، تأکید کرده که این توافق «تکمله نخواهد داشت».

بر پایه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران، علی‌اکبر ولایتی روز دوشنبه ۲۴ مهر، تأکید کرده است که توافق هسته‌ای به هیچ‌وجه قابل تجدید نیست؛ «مذاکره انجام شده و آنها متعهد به انجام تعهدات هستند».

در روزهای اخیر و پس از عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ، مقام‌های آمریکایی بر لزوم رفع معایب و نقایص برجام سخن گفته‌اند و در مقابل مقام‌های اروپایی با تأکید بر تعهد خود به اجرای برجام، در مورد مذاکره احتمالی بر سر تکمیل برجام، یا دیگر جنبه‌های رفتار ایران چراغ سبز نشان داده‌اند.

از جمله روز جمعه رهبران آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک از جمله گفتند که در نگرانی‌ها در مورد برنامه موشکی ایران و رفتارهایش در منطقه شریکند، و از ایران خواستند تا به گفت‌وگوی سازنده برای آنچه اقدامات بی‌ثبات‌کننده خوانده شده، متعهد شود و در پی راه حلی از طریق مذاکره در این زمینه باشد.

روز شنبه نیز وزیر خارجه فرانسه گفت که آماده‌ایم که اشکالات آمریکایی‌ها را در نظر بگیریم و می‌توانیم مباحث مقدماتی را با تهران در مورد آنچه پس از ۲۰۲۵ روی می‌دهد آغاز کنیم.

در سال ۲۰۲۵ برخی محدودیت‌هایی که ایران در قبال آن از کمند تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای رها شد، از جمله در مورد غنی‌سازی اورانیوم به پایان می‌رسد و در مورد پایان گرفتن چنین محدودیت‌هایی از اصطلاح «غروب» استفاده می‌شود.

محدودیت‌هایی که برای چاره‌اندیشی در مورد پایان گرفتن آنها، هم‌اکنون دو سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر و تام کاتن، طرحی را به سنای آمریکا ارائه کرده‌اند.

روز دوشنبه اما علی‌اکبر ولایتی گفت که «از مجموعه صحبت‌هایی که آدم از آمریکا، اروپا و یا رجال سیاسی برخی کشور‌ها می‌شنود به نظر می‌رسد که تقسیم نقشی میان آنها شده، زیرا بعضی علیه برجام سخن می‌گویند و می‌گویند برجام ناقص است و یا تکمیل شود، و برخی دیگر می‌گویند کامل است و یا به موضوع موشک‌ها اشاره می‌کنند».

او درباره موضوع موشکی با تکرار موضع دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی یادآور شد که «جمهوری اسلامی در امنیت و دفاع از خودش و منطقه، از کسی اجازه نمی‌گیرد و این‌ها قابل مذاکره نیست».

آقای ولایتی حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز حضوری «مشروع و غیرقابل مذاکره» خواند و افزود که «جمهوری اسلامی نیازی ندارد، رئیس‌جمهور آمریکا اقداماتش در حوزه سیاست خارجی را تأیید کند».

موقتی بودن بخش‌هایی از توافق هسته‌ای، متنفع شدن مالی ایران از این توافق، عدم جلوگیری توافق از آزمایش‌های موشکی، توان محدود بازرسان آژانس برای نظارت بر سایت‌های ایران و پایبند نبودن ایران به روح برجام، از جمله نارضایتی‌های عمده دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای است که همگی در سخنرانی روز جمعه او مورد تأکید قرار گرفت.

آقای ترامپ روز دوشنبه نیز گفت که در حال اتخاذ اقدام لازم در مورد توافق هسته‌ای است و این اقدام ممکن است به بهبود توافق هسته‌ای منجر شود، «یا آن طور که برخی احتمالش را بیشتر می‌دانند» خروج آمریکا از این توافق را در پی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG