لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

ایران: سخنان سعد حریری،‌ کورسوی امیدی برای بازگشتش به لبنان است


سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خبر داد که قرار است وزیر خارجه بریتانیا، تا پایان سال میلادی، به تهران سفر کند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خبر داد که قرار است وزیر خارجه بریتانیا، تا پایان سال میلادی، به تهران سفر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سخنان سعد حریری، نخست وزیر لبنان، را «یک کورسوی امید» برای بازگشت او به لبنان و طی کردن مراحل قانونی استعفایش دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی روز دوشنبه ۲۲ آبان، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که آقای حریری به لبنان بازگردد و مراحل قانونی استعفای خود را در آن کشور طی کند.

وی تاکید کرد که استعفای سعد حریری در یک کشور دیگر و بازنگشتن او به کشورش «اقدامی عجیب و بی‌نظیر بود».

آقای قاسمی در عین حال اعلام کرد که تهران اتفاق رخ داده برای آقای حریری را «مسئله‌ای داخلی در لبنان» می‌داند و درآن دخالت نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درعین حال ابراز امیدواری کرد که لبنان «هر چه زودتر به سمت ثبات و آرامش حرکت کند».

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان، پس از چند روز سکوت در مورد استعفایش اعلام کرد که«آزاد است» و «به‌زودی» به کشورش باز می‌گردد.

آقای حریری روز ۱۳ آبان، در یک سخنرانی در عربستان سعودی که از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شد، با انتقاد از «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در امور اعراب، از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.

برخی مقام‌های لبنانی، از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور، می‌گفتند آزادی سعد حریری در ریاض «محدود» شده است و خواستار بازگشت فوری او بودند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز روز جمعه ۱۹ آبان، عربستان سعودی را متهم کرده بود که سعد حریری را به استعفا از سمت نخست‌وزیر لبنان وادار کرده و او را در بازداشت نگه داشته است تا لبنان را «بی‌ثبات» کند.

مناسبات ایران و عربستان سعودی پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در تهران و مشهد رو به تیرگی گذاشت. هر دو کشور در عین حال،‌یکدیگر را به دخالت در امور عراق،‌ سوریه و یمن متهم می کنند. این در حالیست که اختلافات تهران و ریاض در هفته‌های گذشته نیز افزایش یافته است.

درهمین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درخواست عربستان سعودی از اتحادیه عرب مبنی بر تشکیل جلسه فوق‌العاده در قاهره در ارتباط با موضوع ایران را مرتبط با به گفته او، «مشکلات داخلی و منطقه‌ای» این کشور دانست.

آقای قاسمی، عربستان سعودی را متهم کرد که به دلیل «شکست‌های پی در پی تلاش می‌کند که اقدام به فرافکنی کند و یک اجماع‌سازی علیه ایران رقم بزند».

سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین خبر داد که قرار است بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، تا پایان سال میلادی، یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر، به تهران سفر کند.

بهرام قاسمی اعلام کرد که این سفر «از قبل مطرح شده بود» و «ربطی» به سخنان اخیر آقای جانسون در مورد پرونده نازنین زاغری ندارد.

وی درعین حال گفت که وزیر خارجه بریتانیا دراین سفر با مقام‌های ایرانی «درمورد طیفی از موضوعات» صحبت خواهد کرد.

بوریس جانسون اخیراً گفته بود: «وقتی به کار نازنین زاغری‌ ـ ‌رتکلیف نگاه می‌کنم، می‌بینم آن طور که من فهمیدم فقط به مردم روزنامه‌نگاری درس می‌داد. باورنکردنی است».

اشاره به تدریس روزنامه‌نگاری از سوی خانم زاغری بلافاصله با واکنش بنیاد تامسون رویترز روبه‌رو شد و این نهاد اعلام کرد که نازنین زاغری «هرگز» به کار آموزش روزنامه‌نگاران نپرداخته و خود او روزنامه‌نگار نیست.

آن طور که در این بیانیه اشاره شده، خانم زاغری «مدیر برنامه‌ریزی در بخش توسعه رسانه» بنیاد تامسون رویترز بوده‌است.

در عین حال چند روز بعد، پس از آنکه خبر رسید نازنین زاغری بار دیگر و بدون اعلام قبلی به دادگاه احضار شده و به او گفته شده سخنان بوریس جانسون سند اثبات اتهام «تبلیغ علیه نظام» است.

پس از آن بنیاد تامسون رویترز در بیانیه‌ای دیگر آقای جانسون را متهم کرد که با اظهارات غیردقیق درباره دلیل سفر نازنین زاغری، باعث شده‌است که به طول دوران زندان او احتمالاً افزوده شود.

با این حال دولت بریتانیا اعلام کرد که جمهوری اسلامی نباید بر اساس سخنان وزیر امور خارجه این کشور، اتهام‌های تازه‌ای علیه وی طرح کند و اظهارات آقای جانسون اتهام‌های تازه علیه خانم زاغری را توجیه نمی‌کند.

درهمین حال، مایکل گوو، وزیر محیط زیست بریتانیا، در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی، از وزیر امورخارجه این کشور در مورد نازنین زاغری، دفاع کرد و گفت در پرونده این شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران، نه بوریس جانسون که ایران باید بازخواست شود.

واکنش به سخنان رئیس جمهوری فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین گفت که احتمالا پس از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه فرانسه به تهران، امانوئل مکرون،‌ رئیس جمهوری این کشور، نیز به ایران سفر خواهد کرد اما هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نشده است.

آقای قاسمی اعلام کرد که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در هفته های آینده به تهران سفر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: «سفر امانوئل مکرون به ایران در دستور کار است و در زمان خودش اگر قطعی شد، اطلاع رسانی می کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین با بیان اینکه موضع گیری اخیر رئیسجمهوری فرانسه درباره ایران «دقیق نبود» خواستار آن شد که مقام‌های فرانسه «با هوشیاری و درایت بیشتر به مسائل منطقه توجه کنند».

آقای قاسمی روز شنبه ۲۰ آبان نیز از مقام‌های فرانسه خواسته بود که «تحت تأثیر القائات برخی‌ها» در منطقه قرار نگیرند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هفته گذشته در سفر به امارات متحده عربی، در یک نشست رسانه‌ای در دبی، فعالیت ایران در منطقه را «بسیار نگران‌کننده» خوانده و گفته بود که «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران وجود دارد».

بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در واکنش موضوع تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت: «بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران از مدت‌ها پیش مطرح شده بود و مدتی است که در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دارد. هر موقع اجماع لازم و پروسه مقدماتی کار فراهم شود ما در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد».

بهرام قاسمی همچنین به خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر مرتبط بودن سفر هیئت اقتصادی اتحادیه اروپا با تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران اشاره کرد و افزود: آنچه که در برخی از رسانه‌ها در این زمینه مطرح شد خبر غلطی بود و هیچ ارتباطی بین سفر این هیئت و موضوع تاسیس دفتر این اتحادیه در ایران وجود ندارد.

وی اشاره کرد که «اتحادیه اروپا از چندی قبل از ما درخواست کرد که دفتری را در ایران تاسیس کند و همان‌طور که بارها گفته‌ام این موضوع در دستور کار است و هر موقع اجماع لازم در این زمینه صورت گیرد و پروسه مقدماتی کار فراهم شود ما در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم».

این در حالیست که علی بختیاری، نائب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره سفر هیئت ۷۰ نفره اروپایی با رویکرد کشاورزی به ایران و ضرورت تاسیس دفتر اتحادیه اروپا گفت:‌ جلسه‌ای با حضور اعضای این هیئت در تهران تشکیل شد و مقرر شد تا نماینده بلغارستان موضوعات مطرح شده در این جلسه را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه این هیئت اروپایی خواستار تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران شد گفت: «کمیسیون کشاورزی از سوی وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری خواهد کرد».

XS
SM
MD
LG