لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

دفاع وزیر محیط زیست بریتانیا از بوریس جانسون در موضوع نازنین زاغری


وزیر محیط زیست بریتانیا سرزنش بوریس جانسون به دلیل اظهاراتش در مورد نازنین زاغری را اشتباهی بزرگ توصیف کرده است.
وزیر محیط زیست بریتانیا سرزنش بوریس جانسون به دلیل اظهاراتش در مورد نازنین زاغری را اشتباهی بزرگ توصیف کرده است.

در گرماگرم انتقادها از اظهار نظر وزیر خارجه بریتانیا که منجر به احتمال تشدید حکم نازنین زاغری در ایران شده است، وزیر محیط زیست بریتانیا با دفاع از بوریس جانسون گفته است که در این زمینه باید ایران مورد بازخواست قرار گیرد و نه آقای جانسون.

مایکل گاو، وزیر محیط زیست در دولت ترزا می، در گفت‌وگویی با شبکه خبری بی‌بی‌سی عملکرد آقای جانسون در سمت وزیر خارجه بریتانیا را خوب ارزیابی کرده و گفته است که در پرونده نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران، نه بوریس جانسون که ایران باید مورد بازخواست باشد.

او در عین حال با اشاره به خانم زاغری تأکید کرد که «هیچ دلیل، عذر و یا توجیهی برای زندانی بودن او نیست و او باید آزاد شود».

وزیر محیط زیست بریتانیا افزوده است اشتباه بزرگی است اگر فکر کنیم سرزنش سیاستمداران در یک دموکراسی که تلاش می‌کنند اقدامات درستی در مورد به مخمصه افتادن یک زن انجام دهند درست است. زنی که زندانی حکومتی است که به طور پی در پی حقوق بشر را نقض می‌کند.

او افزوده است اگر دستگاه قضایی ایران می‌خواهد از گفته‌های یک دموکرات برای توجیه تصمیم غیرقابل توجیه خود استفاده کند، این مسئولیت ماست که آن را نادیده بگیریم و در زمین آنها بازی نکنیم.

بوریس جانسون اخیراً گفته بود : «وقتی به کار نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف نگاه می‌کنم، می‌بینم که آن طور که من فهمیدم فقط به مردم روزنامه‌نگاری درس می‌داد. باورنکردنی است.»

اشاره به تدریس روزنامه‌نگاری توسط خانم زاغری بلافاصله با واکنش بنیاد تامسون رویترز روبه‌رو شد و این نهاد تصحیح کرد که نازنین زاغری «هرگز» به کار آموزش روزنامه‌نگاران نپرداخته و خود او روزنامه‌نگار نیست.

آن طور که در این بیانیه اشاره شده، خانم زاغری «مدیر برنامه‌ریزی در بخش توسعه رسانه» بنیاد تامسون رویترز است.

در عین حال چند روز بعد، پس از آنکه خبر رسید نازنین زاغری بار دیگر و بدون اعلام قبلی به دادگاه احضار شده و به او گفته شده سخنان بوریس جانسون سند اثبات اتهام «تبلیغ علیه نظام» است، بنیاد رویترز در بیانیه‌ای دیگر آقای جانسون را متهم کرد که با اظهارات غیردقیق درباره دلیل سفر نازنین زاغری، باعث شده که به طول دوران زندان او احتمالاً افزوده شود.

در آن زمان دولت بریتانیا اعلام کرد که جمهوری اسلامی نباید بر اساس اظهارات وزیر امور خارجه این کشور، اتهام‌های تازه‌ای علیه وی طرح کند و اظهارات آقای جانسون اتهام‌های تازه علیه خانم زاغری را توجیه نمی‌کند.

آقای جانسون ابراز تمایل کرده که به زودی در سفر به ایران با خانم زاغری دیدار کند، و در این زمینه ریچارد رتکلیف همسر خانم زاغری هم خواستار آن شده که وزیر خارجه بریتانیا را در این سفر همراهی کند.

ریچارد رتکلیف روز شنبه به بی‌بی‌سی گفت که قرار است به زودی با بوریس جانسون گفت‌وگو کند و روز یکشنبه شبکه خبری اسکای به نقل از آقای جانسون نوشت که این دو گفت‌وگو تلفنی «سازنده‌ای» با یکدیگر داشته‌اند.

خانم زاغری در فروردین‌ماه سال ۹۵ در بازگشت از سفری همراه با فرزند خردسالش به ایران، آن طور که رسانه‌ها در ایران گزارش دادند، به اتهام توطئه برای «سرنگونی نرم» حکومت جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شد.

او یکی از چندین زندانی دو تابعیتی است که مقام‌های امنیتی و قضایی ایران به اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی در بازداشت دارند. بازداشت اتباع دو تابیعتی در ایران از سوی منتقدان به گروگان‌گیری تعبیر شده و ایران نیز پیشتر در مواردی برخی از زندانیان دو تابعیتی را در ازای آزادی اتباع خود در دیگر کشورها آزاد کرده است.

XS
SM
MD
LG