لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

بوریس جانسون: برای دیدار با نازنین زاغری به تهران می‌روم


بوریس جانسون روز سه‌شنبه تلفنی با وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت تا درباره پرونده خانم زاغری با او مذاکره کند.
بوریس جانسون روز سه‌شنبه تلفنی با وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت تا درباره پرونده خانم زاغری با او مذاکره کند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، در پارلمان بریتانیا گفت که در هفته‌های پیش‌رو تلاش خواهد کرد تا به تهران برود و با نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی، ملاقات کند.

آقای جانسون با انتقاد تند مخالفانش روبه‌رو است که می‌گویند او با بیان سخنانی خلاف واقع، زمینه برخورد سخت‌تر با خانم زاغری را فراهم کرده است.

نازنین زاغری که به اتهام «سرنگونی نرم» جمهوری اسلامی به پنج سال حبس محکوم شده، در حال گذراندن این حکم در ایران است.

وزیر خارجه بریتانیا گفته بود که نازنین زاغری، پیش از دستگیری‌اش در ایران، روزنامه‌نگاری درس می‌داده است.

اما کارفرمای خانم زاغری – بنیاد تامسون رویترز – گفت که حرف آقای جانسون به کلی اشتباه است و او هرگز به آموزش روزنامه‌نگاری مشغول نبوده و این اتهام بی‌اساسی است که جمهوری اسلامی علیه‌اش مطرح کرده است.

بوریس جانسون همچنین روز سه‌شنبه تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تماس گرفت تا درباره پرونده خانم زاغری با او مذاکره کند.

او در جلسه پارلمان نیز در پاسخ به انتقادهای مخالفان گفت منظورش از صحبت‌های اولیه‌اش این بوده که آموزش روزنامه‌نگاری در نهایت جرم نیست و این قابل قبول نیست که جمهوری اسلامی ایران، کسی را با چنین جرمی به زندان بفرستد.

او در پارلمان بریتانیا گفت: «دولت بریتانیا تردیدی ندارد که او در زمان دستگیری در ایران در تعطیلات بوده و تنها دلیل اینکه او به ایران رفته بود هم گذراندن تطیلات بوده است.»

پیشتر بنیاد تامسون رویترز ، وزیر خارجه بریتانیا را متهم کرد که با اظهارات غیردقیق خود دربارهٔ دلیل سفر نازنین زاغری به ایران، باعث شده احتمالاً به طول دوران زندان او افزوده شود.

مونیک ویا، مدیرعامل بنیاد تامسون رویترز گفته بود که «زاغری رتکلیف روزنامه‌نگار نیست و هیچ‌گاه در این بنیاد آموزش روزنامه‌نگاری ندیده»، بلکه به عنوان مدیر پروژه کار می‌کرده‌است.

نازنین زاغری پس از سخنان بوریس جانسون، روز ۱۳ آبان، دوباره به دادگاه منتقل شد و بر اساس گزارش رویترز به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌است.

مونیک ویا گفته که بین انتقال دوباره زاغری به دادگاه و اظهارات بوریس جانسون دربارهٔ وی، «ارتباط مستقیمی» وجود دارد.

به گفته کمپین آزادی نازنین زاغری، او روز شنبه به‌طور ناگهانی و بدون حضور وکیل به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برده شد و همان اتهام‌های سابق، اما در قالب پرونده‌ای جدید، به وی ابلاغ شد.

کمپین آزادی نازنین زاغری با طرح این موضوع که وی تهدید شده امکان دارد مجازاتش دو برابر شود، اعلام کرده که مجازات دوباره برای همان اتهام‌های سابق، اقدامی «غیرقانونی» است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز ۲۵ مهر اتهام‌های جدید خانم زاغری را به صورت جزئی بیان و او را «مسئول آموزش خبرنگاری آن‌لاین بی‌بی‌سی فارسی» معرفی کرد و گفت که وی «با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران» فعالیت می‌کرده‌است.

به گفته این مقام قضایی، «چگونگی استفاده از ای‌میل مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده‌است».

اتهام‌ها علیه نازنین زاغری در حالی مطرح شد که مدیر شبکه جهانی بی‌بی‌سی پیش از این اعلام کرده بود او هرگز با بخش فارسی این رسانه همکاری نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG