لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۳

اظهارات متفاوت ولایتی و حریری دربارهٔ یک دیدار کلیدی


دیدار علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، پیش از استعفای آقای حریری.
دیدار علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، پیش از استعفای آقای حریری.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، دربارهٔ دیدار کلیدی خود قبل از استعفای حریری، اظهارات متفاوتی نقل می‌کنند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (۲۳ آبان) نوشته در حالی که حریری گفته است در ملاقات با ولایتی در بیروت، دربارهٔ دخالت ایران و حزب‌الله در این کشور به وی هشدار داده، ولایتی این اظهارات را رد می‌کند.

حریری که پس از دیدار روز سوم نوامبر خود با مشاور ارشد علی خامنه‌ای در حوزه سیاست خارجی، لبنان را به مقصد ریاض ترک کرد، می‌گوید از ولایتی خواسته تهران دخالت خود در امور لبنان را متوقف کند.

این در حالی است که آقای ولایتی گفته‌است: «آقای حریری ادعا کرده که در مذاکراتش با من خواسته‌است که ایران در امور داخلی لبنان دخالت نکند، اما او اصلاً چنین حرفی نزد و مذاکرات ما آنچنان که ادعا شده‌است به هیچ عنوان تند، شدید و خشن نبود و همه اینها دروغ است.»

وزیر خارجه پیشین ایران در نشست خبری «اجلاس جهانی محبان اهل بیت» افزوده که «به هیچ عنوان هیچ کلمه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم در این باره {دخالت ایران در لبنان} گفته نشد و ما هم هیچ تهدیدی نکردیم.»

ولایتی اظهارات حریری در این زمینه را «القائات سعودی‌ها» عنوان کرده و گفته «آقای حریری می‌خواست بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی وساطت کند و من در پاسخ گفتم ما هیچ مشکلی با مذاکره نداریم و حتماً از آن استقبال می‌کنیم.»

این مقام بلندپایه ایرانی، عربستان سعودی را به «تحمل نکردن» رابطه دوستانه بیروت و تهران و تلاش برای ایجاد تنش میان دو کشور متهم کرده و ابراز امیدواری کرده که سعد حریری به زودی به لبنان بازگردد.

با این حال سعد حریری، سخنان ولایتی مبنی بر تمایل لبنان به وساطت میان تهران و ریاض را تکذیب کرده‌است.

دفتر سعد حریری با انتشار بیانیه‌ای افزوده که نخست‌وزیر در این دیدار، خواستار پایان «دخالت» ایران در یمن به عنوان پیش‌شرط بهبود رابطه میان جمهوری اسلامی و پادشاهی عربستان شده‌است.

به گزارش رویترز، سعد حریری که از متحدان عربستان سعودی به‌شمار می‌رود، به عنوان نخستین اظهارنظر عمومی خود پس از استعفا، در یک مصاحبه تلویزیونی به موضوع دیدار با ولایتی اشاره کرد.

وی در این مصاحبه گفت که در روزهای آینده به کشورش بازخواهد گشت و در عین حال هشدار داد که بیروت به دلیل دخالت‌های حزب‌الله لبنان در معرض تحریم‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قرار دارد.

حریری در بیانیه استعفای خود در روز چهارم نوامبر گفته بود که احتمال ترور وی وجود دارد و ایران و حزب‌الله لبنان را به دخالت و ایجاد ناآرامی در سرزمین‌های عربی متهم کرده بود.

مقام‌های بلندپایه لبنان و حتی چهره‌های نزدیک به حریری این گمان را مطرح می‌کنند که عربستان سعودی، وی را مجبور به استعفا کرده و اجاره خروج به وی نمی‌دهد.

این در حالی است که ریاض و حریری این موضوع را تکذیب می‌کنند.

XS
SM
MD
LG