لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

رئیس جمهوری لبنان خواستار توضیح عربستان در مورد وضعیت مبهم حریری شد


میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان
میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان

رئیس‌جمهور لبنان می‌گوید سعد حریری «ربوده شده» و عربستان سعودی باید توضیح دهد چرا نخست‌وزیر مستعفی لبنان قادر به بازگشت به کشور نیست.

خبرگزاری رویترز روز شنبه (۲۰ آبان) به نقل از یک مقام ارشد لبنانی این موضوع را گزارش کرده‌است.

به گفته وی، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان به سفرای خارجی حاضر در این کشور گفته که سعد حریری، «ربوده شده»، در حالی که وی به عنوان نخست‌وزیر باید از مصونیت برخوردار است.

در بیانیه عون خطاب به سفیران خارجی آمده که لبنان شرایطی را که مغایر با قوانین بین‌المللی است و سعد حریری در آن قرار گرفته، نمی‌پذیرد.

آقای عون همچنین افزوده شرایط مبهمی که حریری در آن قرار دارد، باعث شده که اظهارات وی در متن استعفای او یا هر آنچه در آینده از زبان وی مطرح شود، غیرقابل اعتبار باشد.

سعد حریری روز شنبه، ۱۳ آبان، با انتقاد از «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در امور اعراب از سمت خود استعفا کرد و گفت که جانش در «خطر» است. سعد حریری که سنی‌مذهب است و خط مشی‌ای نزدیک به عربستان را دنبال کرده از زمان استفعا در وضعیتی مبهم در عربستان سعودی به‌سر می‌برد.

حریری از زمان استعفای ناگهانی خود در هفته گذشته، هنوز هیچ نطق عمومی نداشته‌است.

مقام‌های لبنانی از جمله دو چهره سیاسی نزدیک به حریری معتقدند که عربستان سعودی، نخست‌وزیر مستعفی لبنان را در این کشور نگه داشته و به وی اجازه خروج نمی‌دهد.

با این حال عربستان سعودی می‌گوید حریری آزادانه درخواست استعفا کرده و دلایل آن را نیز به ایران و متحد آن، حزب‌الله لبنان نسبت داده‌است.

امانوئل مکرون، نخست‌وزیر فرانسه که در دیداری از پیش تعیین نشده به عربستان سفر کرده، روز شنبه دربارهٔ وضعیت بحرانی لبنان با میشل عون تلفنی صحبت کرد.

این دیدار پس از آن انجام شد که یکی از مقام‌های رسمی فرانسوی اعلام کرد احتمال اینکه حریری به اختیار خودش در ریاض نباشد، وجود دارد.

دفتر میشل عون اعلام کرده که مکرون در تماس خود بر تعهد خود به لبنان و حاکمیت آن تأکید کرده‌است.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه گفته که که پاریس خواستار آزادی عمل تامّ حریری و اعمال نقش وی برای کشور خود است.

به گزارش رویترز، استعفای ناگهانی سعد حریری از مقام خود که حتی نزدیکان وی را غافلگیر کرد، لبنان را در آستانه بحران قرار داده‌است.

این گزارش از احتمال کشیده شدن جنگ نیابتی ایران و عربستان به این کشور که پیشتر در سوریه، یمن، بحرین و عراق تکرار شده، خبر می‌دهد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی اخیر خود، عربستان سعودی را به فشار بر سعد حریری برای استعفا از مقام خود و بحرانی کردن شرایط لبنان متهم کرد.

استعفای حریری کشورهای غربی را نگران افزایش تنش در این کشور و منطقه کرده‌است.

کاخ سفید در بیانیه اخیر خود دربارهٔ شرایط لبنان، حریری را متحد قابل اعتماد نامیده و وی را کماکان نخست‌وزیر لبنان خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG