لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

موگرینی: دخالت خارجی در مسائل ملی لبنان پذیرفته نیست


روز دوشنبه فدریکا موگرینی و ژان ایو لودریان هر دو در مورد مداخله خارجی در لبنان ابراز نگرانی کردند.
روز دوشنبه فدریکا موگرینی و ژان ایو لودریان هر دو در مورد مداخله خارجی در لبنان ابراز نگرانی کردند.

مقام‌های اتحادیه اروپا ضمن درخواست از سعد حریری برای بازگشت به لبنان از نیروهای سیاسی این کشور دعوت کردند که بر مسائل داخلی لبنان تمرکز کنند. در این زمینه فدریکا موگرینی نیز تأکید کرده که دخالت خارجی در مسائل داخلی لبنان پذیرفته نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۲ آبان با اشاره به مناقشات پیرامون استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: «ما در وهله اول از نیروهای سیاسی لبنان تقاضا داریم که بر کشور خود و آن‌چه می‌توانند برای شهروندان لبنان انجام بدهند، تمرکز کنند».

او افزود: «همچنین از حریری، نخست‌وزیر، می‌خواهیم به کشور خود و دولت وحدت ملی بازگردد و توان خود را صرف پیشرفت‌ کشور کند».

استعفای سعد حریری از سمت نخست وزیری لبنان در روزهای اخیر این کشور را به عرصه منازعات ایران و عربستان تبدیل کرده است، دو کشور شیعی و سنی‌ مذهب منطقه که با جنگ داخلی در سوریه و یمن، اختلافاتشان اوج گرفت.

اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید دارد که لبنان باید از این منازعات دور بماند. خانم موگرینی اظهار داشت: «ما دخالت خارجی در مسائل ملی لبنان را نمی‌پذیریم و معتقدیم به هیچ وجه نباید گذاشت که منازعات منطقه‌ای به لبنان کشیده شود.»

خانم موگرینی در ادامه از دستاوردهای دولت سعد حریری در لبنان سخن گفت و آن را ستود.

سعد حریری به شدت از ایران و حزب‌الله لبنان، متحد جمهوری اسلامی، انتقاد کرده و حزب‌الله را عامل تفرقه و نزاع در جهان عرب نامیده است. وی همچنین گفته که حاضر است استعفای خود را پس بگیرد به شرطی که حزب‌الله بپذیرد که وارد منازعات منطقه‌ای نشود.

روز دوشنبه همچنین وزیر خارجه فرانسه که در نشستی با همتایان اروپایی خود در بروکسل شرکت کرده بود، خواستار عدم مداخله دیگر کشورها در لبنان شد.

ژان ایو لودریان به خبرنگاران گفت: «ما دلواپس شرایط لبنان هستیم... نگران ثبات و یکپارچگی و عدم مداخله خارجی در آن هستیم».

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره استعفای سعد حریری اظهار داشت: «برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در لبنان، همه چهره‌های سیاسی باید آزادی عمل کامل داشته باشند».

در همین روز زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان نیز خواستار بازگشت به کشور خود شده و عنوان کرده است که خروج وی از لبنان موقعیت این کشور را متزلزل ساخته است.

از سویی ژان اسلبرن وزیر خارجه لوکزامبورگ هم به ریاض هشدار داد که هر گونه ناآرامی در لبنان می‌تواند به بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه بینجامد.

او در این باره گفت: «اگر وضعیت سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در عربستان سعودی یک گروگان‌گیری باشد، بحران ناشی تبعات خیلی جالبی برای منطقه نخواهد داشت».

سعد حریری روز یکشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی لبنان گفت که در عربستان از آزادی برخوردار است و به زودی به کشور خود بازمی‌گردد. این در حالی است که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان گفته بود که عربستان عربستان سعودی سعد حریری را برخلاف میلش در این کشور نگاه داشته است.

XS
SM
MD
LG