لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

ریاض: اقدامات حزب الله به مثابه اعلان جنگ دولت لبنان و حزب الله عليه عربستان است


ثامر السبهان،
ثامر السبهان،

یک وزیر عربستان سعودی روز دوشنبه ۱۵ آبان گفته است، دولت لبنان در برابر اقدامات گروه حزب الله مسئول است و اقدامات این گروه علیه عربستان در حکم اعلان جنگ از سوی حکومت لبنان است.

به گزارش رویترز، ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان «در امور خلیج»گفته است، ریاض، سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان را اقدامات «خصمانه» حزب الله لنبان علیه عربستان مطلع کرده است.

وی اضافه کرده است: اقدامات حزب الله به مثابه «اعلان جنگ دولت لبنان» و گروه حزب الله لبنان «علیه عربستان ارزیابی می شود.»

در همین حال به گزارش العربیه، ثامر السبهان در ادامه گروه حزب الله را متهم کرده است که در «همه اقدامات تروریستی» علیه ریاض مشارکت می‌کند.

این وزیر دولت عربستان توضیح بیشتری در خصوص این اقدامات ارائه نکرده است.

وی همچنین گفته است: «لبنانی‌ها باید بین صلح و زیر سایه حزب‌الله قرار گرفتن، یکی را انتخاب کنند. انتظار داشتیم که حکومت لبنان برای مقابله با حزب‌الله کاری کند. تصمیم‌گیری درباره اینکه روند امور میان لبنان و سعودی به کجا بیانجامد، بر عهده خود لبنانی‌هاست.»

ثامر السبهان پیش از این سفر عربستان در عراق بود اما اظهارات او علیه شبه‌نظامیان شیعی در این کشور اعتراض مقام های عراقی را به دنبال داشت.

ثامر السبهان به عنوان نخستین سفیر عربستان پس از ۲۵ سال قطع رابطه در سال ۱۳۹۴به بغداد رفت ولی ریاض یک سال بعد جایگزین او را امعرفی کرد.

استعفای سعد حریری

به گزارش العربیه، ثامر السبهان در این مصاحبه گزارش ها درخصوص استعفای اجباری سعد حریری از پست نخست وزیر لبنان رارد کرده است.

وزیر مشاور عربستان «در امور خلیج» در این باره گفته است: «اینها شایعاتی دروغین است که با هدف ایجاد چنددستگی در میان لبنانی‌ها منتشر شده‌اند. لبنان از سوی شبه‌نظامیان حزب‌الله تحت حمایت ایران، به گروگان گرفته شده و لبنانی‌ها می‌توانند مانع اقدامات حزب‌الله شوند.»

سعد حریری ۱۳ آبان ماه در ریاض با انتقاد از «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در امور اعراب از سمت خود استعفا کرد و گفت که جانش در «خطر» است.

استعفای ناگهانی حریری در نطق تلویزیونی که از طریق تلویزیون العربیه پخش شد موجب انتقادها و گمانه‌زنی‌هایی در بیروت شد، از جمله داوطلبانه بودن این استعفا مورد تردید قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG