لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

تصمیم ائتلاف عربی به مسدود کردن راه‌های ارتباطی یمن پس از پرتاب موشک حوثی‌ها


تصویر برگرفته از ویدئوی مربوط به پرتاب موشک به سوی ریاض
تصویر برگرفته از ویدئوی مربوط به پرتاب موشک به سوی ریاض

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که برای متوقف کردن انتقال تسلیحات از ایران برای شورشیان حوثی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی به یمن را مسدود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این اقدام که واکنشی به شلیک یک موشک به سوی ریاض در روز شنبه است به احتمال فراوان شرایط مردم در یمن را وخیم تر خواهد کرد.

به گفته سازمان ملل متحد در اثر جنگ حدود هفت میلیون از مردم یمن با خطر قحطی روبرو هستند و حدود نیم میلیون نفر به بیماری وبا دچار شده‌اند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی آن کشور منتشر شد گفت: «فرماندهی ائتلاف تصمیم گرفته که به‌طور موقت تمامی راه‌های هوایی، زمینی و دسترسی به بنادر یمن را مسدود کند».

در این زمینه معاون سخنگوی سازمان ملل، ضمن ابراز نگرانی در مورد مسدود کردن موقت راه‌های ارتباطی یمن، گفت که این اقدام ممکن است روند تحویل کمک‌های بشردوستانه حیاتی به مردم یمن را کختل کند.

سازمان ملل متحد و گروه‌های امداد بین‌المللی پیش از این هم از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به خاطر جلوگیری از دسترسی آنها به شمال یمن که در کنترل شیعیان حوثی است، انتقاد کرده‌اند.

اما بیانیه عربی به رهبری عربستان می‌گوید که به رغم تصمیم اخیر کارکنان امداد و گروه‌های کمک رسانی و کمک‌های بشردوستانه کماکان می‌توانند به یمن رفت و آمد کنند.

عربستان سعودی و متحدانش ایران را مسئول اصلی جنگ در یمن می‌دانند که بر اثر آن طی دو سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان سعودی روز دوشنبه در یک پیام توئیتر گفت ریاض واکنش به اقدامات «خصمانه» ایران را حق طبیعی خود می‌داند. وزیر خارجه بحرین نیز در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت ایران تهدید واقعی در منطقه است.

در مقابل محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران گفت که عربستان سعودی به خاطر پیامدهای «جنگ تجاوزکارانه» خود ایران را سرزنش می کند.

روز یکشنبه پس از حادثه شلیک موشک به سوی ریاض که توسط سامانه دفاع موشکی عربستان رصد و نابود شد، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شورشیان حوثی را به تشدید جنگ متهم کردند که منشا آن حمایت های ایران است.

ایران این اتهامات را رد کرد و آنرا «غیرسازنده و تحریک آمیز» توصیف کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی زورات خارجه ایران با اشاره به جنایات جنگی و تجاوزگری های عربستان سعودی طی سالهای گذشته گفت «واکنش یمنی ها به این وضعیت یک واکنش مستقل است و نه محصول اقدام و تحریک کشورهای دیگر.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز ایران را به خاطر مشارکت در حمله موشکی روز شنبه سرزنش کرد، ولی فرمانده سپاه پاسداران ایران موضع گیری آقای ترامپ را «تهمت‌زنی» توصیف کرد.

در حادثه دیگری، روز یکشنبه یک بمب گذار انتحاری در خودرويی در نزدیکی یک پست بازرسی در بندرعدن خود را منفجر کرد که براثر آن ۱۵ نفر کشته و حداقل ۲۰ نفر مجروح شدند. عدن پایتخت موقت حکومت یمن به ریاست جمهوری عبدربه منصور هادی است که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG