لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با پادشاه عربستان در مورد انهدام موشک حوثی‌ها


کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که پس از انهدام موشک حوثی‌ها در نزدیکی ریاض، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی با پادشاه عربستان گفت‌وگو کرده است. آقای ترامپ در اظهار نظر دیگری ایران را در این مورد ملامت کرده است.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس به نقل از بیانیه کاخ سفید، تلاش‌های مشترک در مقابله با تروریسم، «تداوم تهدیدهای شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن» و نیز انهدام موشک شلیک شده از یمن در نزدیکی ریاض، محور رایزنی رهبران دو کشور بوده است.

بر پایه این گزارش رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از خریدهای نظامی پادشاهی عربستان از کشورش، از جمله سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در خرید سامانه دفاع موشکی تاد، تشکر کرده است.

این بیانیه به زمان دقیق این گفت‌وگو تلفنی اشاره نکرده و جزئیاتی بیشتری را در این مورد یادآور نشده‌است.

رسانه‌های عربستان سعودی، شامگاه شنبه ۱۳ آبان خبر دادند که سامانه دفاع هوایی این کشور «یک موشک شلیک شده از سوی یمن» در نزدیک ریاض منهدم کرده است.

در زمان انتشار این خبر، رئیس‌جمهور آمریکا اکنون در سفر آسیای شرقی خود به سر می‌برد، واشینگتن را به مقصد توکیو ترک کرده بود و آن طور رویترز گزارش داده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در هواپیما، ایران را در مورد پرتاب این موشک سرزنش کرد.

او در این زمینه گفت که «به نظرم شلیک [موشک] به عربستان سعودی، متأثر از ایران بوده و سیستم [دفاع موشکی] ما آن را منهدم کرده است». اشاره‌ای به سامانه ضدموشکی پاتریوت که ایالات متحده به عربستان سعودی فروخته است.

آقای ترامپ ادامه داد که «این نشان می‌دهد ما چقدر [در این تولیدات] خوب هستیم، و کسی نمی‌تواند آنچه ما ساخته‌ایم و اکنون در اقصی نقاط جهان به فروش می‌رسانیم، بسازد».

در جنگ داخلی یمن، جایی که شورشیان حوثی با دولت قانونی این کشور به ریاست عبد ربه منصور هادی درگیری دارند، ایران متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه شبه‌نظامی، از جمله تأمین ادوات موشکی برای حوثی‌هاست.

روز یکشنبه اما ساعاتی پس از اظهار نظر رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر دفاع ایران اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله موشکی از یمن به عربستان سعودی را رد کرد و فرمانده سپاه پاسداران نیز گفت که موشک‌های شلیک‌شده توسط حوثی‌ها «بازسازی» شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیرحاتمی وزیر دفاع ایران، در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفت که «بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ داد امریکا ایران را متهم کند».

او ادامه دادک «مگر کسی از آمریکا سؤال می‌کند که شما چه چیزی در اختیار عربستان قرار می‌دهید».

در همین روز فرمانده سپاه پاسداران، نیز گفت که «اصلاً امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد» و موشک شلیک‌شده متعلق به خود گروه انصارالله است.

محمدعلی جعفری در عین حال مدعی شد که این گروه این موشک‌ها را «بازسازی» کرده و برد آنها را افزایش داده، اما اعلام نکرد که موشک‌های «بازسازی شده» حوثی‌ها، متعلق به کدام کشور بوده است.

سخنان آقای جعفری درحالی است که برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران ایران، از جمله خبرگزاری تسنیم، پیش از این «به نقل از رسانه‌های یمنی»، گزارش‌هایی از پرتاب موشک‌هایی که عمدتاً ساخت ایران هستند، مانند «زلزال ۳» توسط حوثی‌ها منتشر کرده‌اند.

در همین زمینه روزنامه کیهان در شماره ۱۱ خرداد ۹۴ خود در گزارشی با اشاره به رونمایی از موشک «زلزال» توسط گروه انصار الله نوشته بود که «زلزال در انواع ۱، ۲، ۳ و ۱۱۰ یک موشک ایرانی با برد کوتاه ۱۵۰ تا برد متوسط ۳۵۰ کیلومتر است».

پیش از این نیز مقام‌های آمریکایی جمهوری اسلامی را متهم به ارسال موشک شورشیان شیعه حوثی در یمن کرده‌اند. از جمله پس از شلیک چند موشک به ناوهای آمریکایی در خلیج عدن در سال ۹۵، سناتور جان مک‌کین، این احتمال را مطرح کرده بود که این موشک‌ها از طرف ایران برای حوثی‌ها ارسال شده باشند.

مقام‌های آمریکایی همچنین در سال‌های گذشته چندین باراز توقیف کشتی حامل سلاح از سوی ایران به مقصد یمن خبر داده‌اند، اما ایران اتهام حمایت تسلیحاتی از شیعیان شورشی حوثی در یمن را رد کرده‌است.

پیش از این هم عربستان سعودی از انهدام موشک‌هایی که از خاک یمن و توسط حوثی‌ها به این کشور شلیک شده، خبر داده بود.

از جمله روز جمعه ششم مرداد، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که یک فروند موشک بالیستیک «شلیک شده از سوی شورشیان حوثی» یمن را در نزدیکی مکه منهدم کرده است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، در حمایت از دولت قانونی یمن، هزاران حمله هوایی را علیه شبه‌نظامیان حوثی انجام داده است. گروهی که خیزش آن از منطقه صعده بود اما پس از بیرون راندن دولت عبد ربه منصور هادی از صنعا، اکنون کنترل نواحی بیشتری از این کشور را در اختیار دارد.

XS
SM
MD
LG