لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

ایران اتهام‌ ائتلاف منطقه‌ای در مورد پرتاب موشک از یمن را رد کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران: پرتاب موشک به ریاض از سوی یمنی‌ها اقدامی مستقل بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران: پرتاب موشک به ریاض از سوی یمنی‌ها اقدامی مستقل بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۵ آبان،‌ با رد اتهام‌های اخیر علیه تهران در بیانیه ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان‌سعودی، آنها را «ناروا، غیر مسئولانه، مخرب و تحریک‌آمیز» خواند.

این ائتلاف منطقه‌ای پس از پرتاب موشک از یمن به ریاض، پایتخت عربستان‌سعودی، ایران را به «تجاوز نظامی» متهم کرد و گفت این موضوع می‌تواند به‌عنوان «اعلان جنگ» به عربستان سعودی تلقی شود.

ائتلاف منطقه‌ای شامل عربستان‌سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، مصر، اردن، مراکش، سنگال و سودان است.

به گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران، بهرام قاسمی واکنش یمنی‌ها را «اقدامی مستقل» خواند که به گفته او، «عامل آن را باید در تجاوزات سعودی ها و نه اقدام و یا تحریک هیچ کشور دیگری جستجو کنند».‌

تهران، عربستان‌سعودی را متهم به دخالت در امور یمن می‌کند اما ریاض با رد این اتهام می‌گوید که ائتلاف منطقه‌ای به درخواست دولت قانونی یمن وارد جنگ با گروه حوثی‌ها شده‌است. عربستان سعودی در مقابل، ‌تهران به دخالت در امور یمن متهم می‌کند؛‌ اتهامی که ایران نیز آن را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش عربستان‌سعودی را متهم کرد که به دلیل عدم موفقیت در یمن، «در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با وارد کردن اتهامات موهوم، بی اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند».

ائتلاف منطقه‌ای در بیانیه صبح روز دوشنبه خود گفت که «نقش ایران و فرماندهی مستقیم» حوثی‌ها در جریان پرتاب موشک «به‌عنوان یک تجاوز روشن نظامی، با هدف قرار دادن کشورهای همسایه و تهدید امینت و صلح در منطقه و جهان، قلمداد می‌شود».

این بیانیه حاکیست که پرتاب موشک بالقوه می‌تواند «‌به‌عنوان اعلان جنگ به پادشاهی عربستان‌سعودی محسوب شود».

در ادامه این بیانیه گفته شد که ائتلاف به رهبری ریاض «حق» عربستان‌سعودی می‌داند که «در زمان و شکل مناسب» به ایران واکنش نشان دهد.

پیشتر سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان‌سعودی، روز یکشنبه ۱۴ آبان گفته بود: «افزایش خطرناک بحران توسط حوثی‌ها، ناشی از حمایت‌های ایران است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «خودروهای پرتاب‌گر موشک» ساخت ایران بودند.
↲در مورد موشک شلیک‌شده از یمن بیشتر بخوانید

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که در حال حاضر به آسیا رفته است، گفته بود: «به نظرم شلیک [موشک] به عربستان‌سعودی، متأثر از ایران بوده و سیستم [دفاع موشکی] ما آن را منهدم کرده است». موشک شلیک‌شده از داخل یمن، در نزدیک ریاض به‌وسیله پدافند عربستان‌سعودی منهدم شده بود.
↲در مورد گفته‌های دونالد ترامپ بیشتر بخوانید

ساعتی پس از این سخنان،‌ وزیر دفاع ایران اتهام دست داشتن تهران در حمله موشکی از یمن به عربستان‌سعودی را رد کرد و فرمانده سپاه پاسداران نیز گفت: «اصلاً امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد» و موشک شلیک‌شده متعلق به خود گروه انصارالله است.

تهران هرگز حمایت لفظی خود از شورشیان یمن، به‌طور مشخص گروه موسوم به «انصارالله» که دربرگیرنده حوثی‌هاست را پنهان نکرده، اما گزارش‌های مربوط به انتقال یا ارسال تسلیحات برای آنها را رد می‌کند.

همزمان شبه‌نظامیان حوثی می‌گویند موشک بالیستیک پرتاب‌شده که آن را «آتش‌فشان یک» نامیده‌اند «ساخت داخل» یمن بوده‌است.

نبردهای یمن پس از آن آغاز شد که حوثی‌ها و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، علیه عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که از سوی سازمان ملل همچنان رئیس دولت آن کشور محسوب می‌شود، شورش کردند. عبدربه منصور هادی پس از این شورش به عدن و سپس به عربستان‌سعودی رفت. ریاض نیز ائتلافی برای بازگرداندن قدرت به او تشکیل داد و وارد نبردهای یمن شد. از آن زمان تاکنون دست‌کم ۱۰ هزار تن کشته و صدها هزار تن نیز آواره شده‌اند. کنترل یمن میان حوثی‌ها و متحدان آن در صنعا و مناطق شمالی و هواداران عبدربه منصور هادی و دولت او در عدن و مناطق جنوبی تقسیم شده‌است.

XS
SM
MD
LG