لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

عربستان: ایران مانع اصلی صلح در یمن است؛ ایران: این ادعا بی‌اساس است


کودک یمنی در بیمارستانی در صنعا؛ نبردهای یمن این کشور را در مرز یکی از بدترین همه‌گیری‌های وبا قرار داده‌است
کودک یمنی در بیمارستانی در صنعا؛ نبردهای یمن این کشور را در مرز یکی از بدترین همه‌گیری‌های وبا قرار داده‌است

وزیر خارجه عربستان، ایران را متهم کرده‌است که «مانع اصلی» در تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح به کشور بحران‌زده یمن است. وزارت خارجه ایران این اظهارات را رد کرده و آن را «مضحک» توصیف کرده‌است.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، هفتم آبان ماه در آغاز نشست اعضای ائتلاف به رهبری ریاض، که مشغول نبرد با حوثی‌ها در یمن است، گفته «ایران به حوثی‌ها و [هواداران رئیس‌جمهوری پیشین یمن علی عبدالله] صالح، جنگ‌افزار می‌دهد».

این مقام سعودی افزوده است که تهران «در عین حال تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران در یمن را، با عقیم‌گذاشتن مذاکرات میان دولت مشروع [یمن] و شبه‌نظامیان [مخالف]، نابود کرده‌است».

عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، که همچنان از منظر سازمان ملل رئیس دولت مشروع یمن به شمار می‌رود، در پی شورش حوثی‌ها و هواداران صالح، از صنعا به عدن و سپس به عربستان رفت. پس از آن بود که عربستان ائتلافی تشکیل داد و در حمایت از نیروهای حامی هادی، وارد نبردهای یمن شد. مقام‌های ایران، با وجود آن‌که ارسال سلاح برای یمن را -در مواردی که محموله‌ای کشف شده- رد کرده‌اند، اما حمایت خود را حوثی‌های شیعه‌مذهب در یمن پنهان نمی‌کنند.

در ماه‌های گذشته نبردها همچنان ادامه داشته؛ در حالی‌که حوثی‌ها و متحدان آن صنعا را در کنترل دارند و متحدان هادی و دولت او در جنوب مستقر شده‌اند، کشور یمن در مرز یکی از بدترین بحران‌های معاصر قرار گرفته‌است، بیماری وبا فراگیر و بسیاری از شهروندان آواره شده‌اند.

وزیر خارجه عربستان، حوثی‌ها را متهم کرد که کشور خود را به گرسنگی و فقر کشانده و جلوی دسترسی بیش از چهار میلیون کودک به آموزش و تحصیلات را گرفته‌اند.

از سوی دیگر ایران می‌گوید اظهارات وزیر خارجه عربستان «بی‌اساس» و «مضحک» است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هشتم آبان ماه گفته حل مشکلات یمن «در گرو توقف جنگ و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و گفت‌وگوی فراگیر بین همه گروه‌های یمنی» است. آقای قاسمی با اشاره به ورود ائتلاف به رهبری عربستان به نبردها، افزوده که جمهوری اسلامی «از نخستین ساعات این تجاوز آن را محکوم کرده و خواستار توقف جنگ شده بود».

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید این عربستان و ائتلاف به رهبری آن کشور است که «مدارس و بیمارستان‌ها را تخریب کرده» و «مردم را محاصره کرده و به آن‌ها گرسنگی می‌دهد».

سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بین‌الملل می‌گویند مرگ غیرنظامیان در نبردهای یمن طی حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و نیز حملات متقابل حوثی‌ها و متحدان آنها از یک سو و مخالفان آنها از سوی دیگر، شواهدی از «وقوع جنایت جنگی» به دست می‌دهد. این سازمان‌ها در عین حال خواستار فشار بر طرف‌های نبرد، پایان دادن به نیروگیری حوثی‌ها از میان کودکان، و یا محدودیت‌های تسلیحاتی علیه عربستان، برای پایان دادن به حملات شده‌اند.

سازمان ملل گزارش داده‌است که بیش از ده هزار نفر در جریان نبردهای زمینی و حملات هوایی در یمن کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها غیرنظامی هستند. یک گزارش تازه از سوی این سازمان شورشیان حوثی و نیز ائتلاف به رهبری عربستان را مسئول قربانی‌شدن غیرنظامیان از جمله صدها کودک، تخریب بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها، معرفی کرده‌است.

سازمان ملل متحد می‌گوید در تلاش برای یافتن «راه‌حلی فراگیر» برای بحران است. مذاکرات گذشته برای پایان‌دادن به نبردها بی‌نتیجه ماندند.

XS
SM
MD
LG