لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

عادل الجبیر: حمله موشکی را به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم


عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید که ایران نمی‌تواند شهرها و روستاهای عربستان را موشک‌باران کند و انتظار داشته باشد که ریاض هیچ اقدامی نکند
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید که ایران نمی‌تواند شهرها و روستاهای عربستان را موشک‌باران کند و انتظار داشته باشد که ریاض هیچ اقدامی نکند

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض را به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم و در فرصتی مناسب پاسخی درخور به آن خواهیم داد.

حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی روز شنبه انجام شد که نیروهای دفاعی عربستان آن را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند. مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفته‌اند اما آقای جبیر روز دوشنبه ۱۵ آبان در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تأکید کرد که ایران در این رخداد دست داشته است.

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت: «این موشک ایرانی بوده و حزب‌الله آن را از مناطقی در یمن که حوثی‌ها تصرف کرده‌اند، پرتاب کرده است.»

او سپس با اشاره به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و حقی که به کشورها برای دفاع نظامی از خود می‌دهد، عنوان کرد: «ما این را به منزله اعلان جنگ می‌دانیم. ایران نمی‌تواند شهرها و روستاهای عربستان را موشک‌باران کند و از ما انتظار داشته باشد که هیچ اقدامی نکنیم.»

به گفته وزیر خارجه عربستان، موشکی که به فرودگاه ریاض پرتاب شد در ایران ساخته شده بود که نیروهای سپاه و حزب‌الله آن را به یمن قاچاق کردند و با کمک آنها قطعاتش دوباره سرهم شد و در نهایت نیز به عرستان شلیکش کردند.

پیش از این فرمانده سپاه پاسداران ایران با رد این اتهام گفته بود که «اصلاً امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد» و موشک شلیک‌شده متعلق به خود گروه انصارالله، متشکل از شورشیان حوثی، است.

اما روزنامه کیهان که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است و از نزدیک‌ترین رسانه‌ها به سپاه محسوب می‌شود در شماره روز دوشنبه خود در گزارشی با استقبال از حمله موشکی به عربستان، هشدار داد که «هدف بعدی دوبی» است، از مهم‌ترین شهرهای امارات متحده عربی که در ائتلاف نظامی علیه شورشین حوثی حضور دارد.

عادل الجبیر در ادامه سخنان خود گفت: «ما این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم که در فرصتی مناسب پاسخی مناسب بدهیم. این اقدام بسیار بسیار خصمانه بوده. ما از سال ۱۹۷۹ دست دوستی به سوی ایران دراز کردیم، اما در برابر آن چیزی که دریافت کردیم تهدید مرگ و ویرانی بوده است.»

این اتهامات واکنش محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را به دنبال داشت که با انتشار چند توییت در روز دوشنبه عربستان را عامل بی‌ثباتی در منطقه خواند و نفش ایران در حمله موشکی را رد کرد.

او در یکی از توئیت‌ها نوشت: «عربستان سعودی با بمباران یمن آن را با خاک یکسان می‌کند، هزاران بی‌گناه از جمله نوزادان را می‌کشد، سبب شیوع وبا و قحطی می‌شود، اما ایران را سرزنش می‌کند.»

توییت دیگر آقای چنین مضمونی دارد: «عربستان سعودی به جنگ‌های تجاوزگرانه، زورگویی در منطقه، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و اقدامات تحریک‌آمیز خطربار مشغول است و ایران را به خاطر عواقب این اقدامات مقصر می‌داند.»

قبل از آن نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهامات علیه تهران را «ناروا، غیر مسئولانه، مخرب و تحریک‌آمیز» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG