لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

مقام وزارت خارجه عراق: عربستان سفیر تازه‌ای در بغداد منصوب می‌کند


دیدار عادل الجبیر با وزیر خارجه عراق/ آخرین بار یک وزیر خارجه عربستان سعدی در سال ۲۰۰۳ از بغداد دیدار کرده است.
دیدار عادل الجبیر با وزیر خارجه عراق/ آخرین بار یک وزیر خارجه عربستان سعدی در سال ۲۰۰۳ از بغداد دیدار کرده است.

منابع عراقی می‌گویند که وزیر خارجه عربستان در سفر روز شنبه خود به عراق از تصمیم به انتصاب سفیر جدیدی برای کشورش در بغداد خبر داده است.

سفارت عربستان سعودی در بغداد پس از ۲۵ سال قطع رابطه دو کشور، از دی ماه سال ۹۴ بازگشایی شد و در آن زمان ثامر السبهان به عنوان سفیر جدید این کشور در عراق معرفی شد.

اما به فاصله چند ماه، اظهار نظرهای آقای سبهان در مخالفت با شبه‌نظامیان شیعی هوادار دولت عراق موسوم به حشد الشعبی، اعتراض مقام‌های عراقی را برانگیخت و بغداد خواهان تغییر سفیر عربستان شد.

اکنون در حاشیه سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به عراق و دیدارهای او با مقام‌های این کشور، رویترز به نقل از یک مقام رسمی وزارت خارجه عراق نوشته است که عربستان سعودی قصد دارد سفیر تازه‌ای را در بغداد منصوب کند.

این گزارش به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره نکرده است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز شنبه در سفری که نخستین دیدار یک وزیر خارجه عربستان سعودی از عراق در بیش از یک دهه گذشته است، به همراه هیئتی وارد عراق شد و با حیدر العبادی، نخست وزیر و ابراهیم جعفری، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

روابط دیپلماتیک عراق و عربستان پس از اشغال کویت توسط دولت صدام حسین در سال ۱۹۹۰ قطع شد، اما آن طور که وزارت خارجه عراق در بیانیه خود اشاره می‌کند آخرین سفر یک وزیر خارجه عربستان به این کشور، در سال ۲۰۰۳ انجام شده است.

در آن زمان سعود الفصیل وزیر خارجه عربستان سعودی بود.

بنابر بیانیه‌ای که دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق منتشر کرده، دو طرف در دیدار روز شنبه خود درباره همکاری در زمینه‌های مختلف، از جمله مقابله با گروه حکومت اسلامی یا داعش، رایزنی کرده‌اند.

«مانعی بر سر توسعه روابط»

در شهریور ماه امسال، زمانی که عراق رسماً خواستار تغییر سفیر عربستان سعودی در بغداد شد، وزارت خارجه عراق ثامر السبهان را به «فرا رفتن از پروتکل‌های دیپلماتیک و وظایف نماینده خارجی، متهم کرده بود.

در آن زمان احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق، گفته بود که آقای سبهان «مانعی بر سر راه توسعه روابط عراق و عربستان است»، و دولت بغداد خواستار جابه‌جایی او با فرد دیگری است.

گرچه در واکنش به این موضوع آقای سبهان به شبکه العربیه گفته بود که سیاست عربستان در عراق تغییری نخواهد کرد و تأکید کرده بود میان سیاستمداران دو کشور «روابط دوستانه‌ای» برقرار است.

سفیر عربستان در بغداد پیشتر از دولت عراق خواسته بود مانع از فعالیت‌های گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در جریان حملات علیه «حکومت اسلامی» شود، چرا که به زعم او، این کار جلوی آزار و اذیت شهروندان سنی‌مذهب عراق به دست گروه‌های شبه‌نظامی شیعه را می‌گیرد.

حشد الشعبی، گروهی که آقای سبهان به طور مشخص از فعالیت آن انتقاد کرده، متشکل از گروه‌های مختلفی از شبه‌نظامیان شیعه عراق است و خبرگزاری فرانسه در گزارش خود، نقش آنها را در نبرد علیه گروه داعش «کلیدی» توصیف کرده است. این خبرگزاری همچنین فعالیت این گروه شبه‌نظامی به عنوان بخشی از جنگ نیابتی بین ایران و عربستان توصیف کرده است.

در آن زمان در واکنش اظهار نظر آقای سبهان در مورد حشد الشعبی، گروهی از چهره‌های سیاسی و نیز رهبران شبه‌نظامی عراق، خواستار برکناری او شدند.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، نیز در پایان خرداد ماه، سفیر عربستان را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد و گفته بود که تحرکات آقای سبهان با چارچوب مسئولیت‌هایش منافات دارد.

برخی دیگر گفته‌های سفیر نیز خبرساز شده‌اند؛ او درباره جنگ فلوجه در حساب کاربری خود در سایت توییتر «حضور» ایرانی‌ها در «نزدیکی فلوجه» را نشانگر «خواست‌ آن‌ها برای آنکه عراقی‌های عرب را در آتش فرقه‌گرایی بسوزانند و دموگرافی عراق را تغییر دهند»، توصیف کرده بود.

ایران، اتهام دامن‌زدن به اختلافات و تنش‌های فرقه‌ای در عراق را رد کرده‌است.

همچنین پس از آنکه یکی از رهبران شبه‌نظامی شیعه در عراق، به یک شبکه محلی گفته بود کشتن سفیر برایش «باعث افتخار» است، سفیر عربستان سعودی، از «توطئه ترور» خودش نیز سخن گفته بود. گرچه دولت عراق اعلام کرد که تهدیدی جانی علیه سفیر عربستان نیافته‌است.

XS
SM
MD
LG