لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

اعتراض عراق به سخنان سفیر عربستان در مورد شبه‌نظامیان شیعه


وزارت امور خارجه عراق با احضار سفیر عربستان سعودی در بغداد، به اظهار نظر او در مورد فعالیت شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی اعتراض کرد و سخنان او را «نادقیق» و «ناقض پروتکل‌های دیپلماتیک» خواند.

ثامر السبهان، سفیر عربستان سعودی در بغداد، روز شنبه در گفت‌وگویی واکنش‌برانگیز با شبکه تلویزیونی السومریه، گفته بود که شبه‌نظامیان حشد الشعبی با «بسیج مردمی» بهتر است برای پرهیز از تشدید تنش‌های فرقه‌ای مبارزه با جنگجویان داعش را به ارتش عراق و نیروهای امنیتی این کشور واگذار کنند.

حشد الشعبی یا «بسیج مردمی» متشکل از ده‌ها گروه شبه نظامی شیعه است که در سال ۲۰۱۴ با هدف مبارزه با داعش توسط حیدر العبادی نخست‌وزیر کنونی عراق پایه‌گذاری شده، و از حمایت ایران برخوردار است، و گزارشی از رویترز حاکی است که «مشاوران نظامی ایران هم درون گروه و هم در خط مقدم جبهه فعالیت می‌کنند».

در بیانیه وزارت خارجه عراق تأکید شده که «حشد الشعبی ضمن مبارزه با تروریسم، از حاکمیت ارضی عراق دفاع می‌کند، و فعالیت‌هایش زیر پرچم و تحت فرمان فرماندهی کل قوای کشور است».

اعتراض نمایندگان پارلمان عراق

اما اظهارات در مورد فعالیت‌های حشد الشعبی، واکنش شماری از نمایندگان مجلس عراق را به دنبال داشت و به گزارش رویترز، برخی نمایندگان سفیر عربستان را به مداخله در امور داخلی عراق متهم کردند.

ساعتی پیش از احضار سفیر عربستان به وزارت خارجه عراق، خالد الاسدی از نمایندگان پارلمان به رویترز گفته است که «مداخله کردن در مورد [حشد الشعبی]، سخن گفته از مقدادیه، و مسائلی از این قبیل، ربطی به سفیر عربستان ندارد. او باید به شأن دیپلماتیک خود احترام بگذارد».

آقای اسدی ادامه داده که از وزارت خارجه خواسته است با احضار سفیر عربستان، اعتراض نمایندگان پارلمان در این زمینه را به او ابلاغ کند.

او افزوده است که «اگر چنین مداخله‌های تکرار شود، خواهیم خواست که سفیر عربستان عنصر نامطلوب معرفی شود، و از عربستان خواسته شود فرد دیگری را جایگزین او کند.

رویتزر افزوده که رسانه‌های محلی اظهارات مشابهی را به نقل از دیگر نمایندگان شیعه پارلمان عراق منتشر کرده‌اند، و از جمله به نقل از عواطف نعمه، از نمایندگان فراکسیون اکثریت شیعه در پارلمان عراق نوشته‌اند که «سفیر عربستان باید سریعاً اخراج، یا به نحوی با پیامدهای خطیر سخنانش روبه‌رو شود».

سفارت عربستان در بغداد، از سال ۱۹۹۰ میلادی، به دنبال مداخله نظامی عراق در کویت، بسته شده اما به تازگی پس از ۲۵ سال عربستان در مسیر کاهش تنش میان دو کشور و از سرگیری روابط نزدیک، سفارتخانه خود را در بغداد بازگشایی کرد.

مأموریت ثامر السبهان، سفیر جدید ریاض در بغداد، از دهم دی ماه آغاز شده است.

در خرداد امسال، نخست‌وزیر عراق گفته بود که نمی‌خواهیم وارد تقابلات منطقه‌ای شویم، و اگر بین ایران و عربستان سعودی تقابلی هست بغداد دخالتی در آن نخواهد کرد.

با این حال پس از تشدید تنش میان ایران و عربستان، در ماه اخیر که به قطع روابط دو کشور انجامید، عراق از زبان وزیر خارجه خود از آمادگی برای میانجی‌گری در کاهش تنش‌ها میان تهران و ریاض خبر داد.

XS
SM
MD
LG