لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

تظاهرات صدها شبه‌نظامی شیعه در بغداد در اعتراض به اعدام النمر


شیعیان عراق روز دوشنبه نیز در اعتراض به اعدام شیخ نمر تظاهرات کرده بودند. عکس روحانیونی که پوستر پادشاه عربستان را لگدمال می‌کنند.
شیعیان عراق روز دوشنبه نیز در اعتراض به اعدام شیخ نمر تظاهرات کرده بودند. عکس روحانیونی که پوستر پادشاه عربستان را لگدمال می‌کنند.

حدود دو هزار تن از اعضا و هواداران گروه‌های شبه نظامی شیعه عراقی روز چهارشنبه ۱۶ دی در اعتراض به اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه عربستان، در بغداد دست به تظاهرات زدند.

تظاهرات روز چهارشنبه در مرکز بغداد در حالی برگزار شد که مسئولان دولتی، در حال آماده سازی برای نمایش‌های نظامی روز ارتش بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبه‌نظامیانی که در تظاهرات شرکت داشتند لباس‌های رسمی یکدست تن کرده بودند و پلاکاردهای حامل تصاویر شیخ نمر النمر را حمل می‌کردند.

اعضای اکثر گروه‌های عضو ائتلاف موسوم به «حشد الشعبی» (بسیج مردمی) در تظاهرات روز چهارشنبه حضور داشتند که «گردان‌های حزب‌الله»، «سازمان بدر» و «عصائب اهل الحق» از جمله آن‌ها هستند.

«حشد الشعبی» ائتلافی از گروه‌های شبه نظامی شیعه عراقی و نیروهای داوطلبی است که پس از تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق توسط گروه «حکومت اسلامی» تشکیل شد.

روز دوشنبه هم در مناطق مختلفی از عراق، تظاهراتی با حضور هزاران تن از پیروان مقتدی صدر علیه اعدام نمر النمر برگزار شده بود. مقتدی صدر در بیانیه‌ای، خواستار برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز در عراق و کشورهای عربی خلیج فارس شده بود.

تظاهر کنندگان روز دوشنبه، شعارهایی برای قطع روابط عراق با عربستان سر دادند. این در حالی است که سفارت عربستان سعودی در بغداد، پس از حدود ۲۵ سال، هفته گذشته بازگشایی شده بود.

اعدام شیخ نمر النمر، خشم گسترده شیعیان را در منطقه به دنبال داشته است. برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا، هم با محکوم کردن اعدام‌های دستجمعی در عربستان، نسبت به پیامدهای تنش‌آفرین اعدام شیخ نمر، هشدار دادند.

این تنش‌ها ساعاتی پس از اجرای احکام اعدام آغاز شد. معترضان در تهران و مشهد، به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان حمله کردند. پس از آن، ریاض در واکنش به این اقدام، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با ایران قطع کرد.

ظرف سه روز گذشته کشورهای بحرین، سودان و جیبوتی نیز روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند، امارات متحده عربی سطح مناسبات دیپلماتیک‌اش را با ایران کاهش داد و کویت و قطر، سفرای خود را از تهران فرا خواندند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه وزیر خارجه‌اش ابراهیم جعفری را در تلاش برای کاهش میان ایران و عربستان سعودی، به تهران فرستاد. بغداد که درگیر جنگ با گروه «حکومت اسلامی» است، بیم آن دارد که تنش میان تهران و ریاض، بر آتش اختلاف‌های مذهبی در عراق بدمد.

ابراهیم جعفری در کنفرانسی خبری در تهران اعلام کرد که عراق آماده میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی است.

او اختلاف میان دو کشور را دارای «پیامدهای وسیع» توصیف کرد و گفت: «روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی و همچنین برادران عرب‌مان داریم، از این رو عراق نمی‌تواند در برابر این بحران، دست بسته نظاره‌گر باشد».

XS
SM
MD
LG