لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

کویت سفیر خود را از ایران فراخواند


معترضان روز یکشنبه سفارت عربستان در تهران را به آتش کشیدند
معترضان روز یکشنبه سفارت عربستان در تهران را به آتش کشیدند

خبرگزاری کویت سه شنبه ۱۵ دی خبر داد که سفیر این کشور از ایران فراخوانده شده است.

اقدام کویت در پی حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد انجام می‌گیرد.

خبرگزاری کویت توضیح نداده است که روابط دیپلماتیک کویت و ایران به چه صورتی درخواهد آمد.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، در ایران اعتراض‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شد که در ‌‌نهایت مهاجمان با ورود به سفارت بخشی از آن را به آتش کشیدند. عربستان روز یکشنبه در واکنش به این رویداد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

کشورهای بحرین و سودان، از متحدان عربستان سعودی، نیز دوشنبه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود را با ایران به سطح کاردار کاهش داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه ۱۴ دی ماه در بیانیه ای اعلام کرد، اعضای این شورا حمله به سفارت و کنسولگری پادشاهی عربستان در تهران و مشهد را که به «تخریب و آسیب جدی» این اماکن دیپلماتیک منجر شد، با «شدیدترین لحن» محکوم می کنند.

محسن کاظمینی، فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» تهران روز دوشنبه گفت حمله به سفارت عربستان در تهران «کاملا سازماندهی‌شده» و «کار بسیار غلط و اشتباهی» بود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هنوز واکنشی به حمله به سفارت و کنسولگری عربستان نشان نداده‌است. او پیشتر گفته بود «دست انتقام الهی گریبان مقام‌های سعودی را خواهد گرفت».

XS
SM
MD
LG