لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

نخست‌وزیر لبنان با انتقاد از ایران از سمت خود استعفا کرد


سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که روز شنبه استعفا کرد
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که روز شنبه استعفا کرد

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، با انتقاد از «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در امور اعراب از سمت خود استعفا کرد و گفت که جانش در «خطر» است.

آقای حریری روز شنبه ۱۳ آبان، در یک سخنرانی تلویزیونی از عربستان سعودی که از طریق شبکه العربیه پخش شد، به‌طور ناگهانی اعلام استعفا کرده‌است.

وی گفته که شرایط در حال حاضر در لبنان، مشابه شرایط قبل از ترور پدرش، رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین این کشور است و وی احساس می‌کند که برای قتل وی نیز برنامه‌ریزی شده‌است.

رفیق حریری بر اثر یک بمب‌گذاری در ۲۶ بهمن ۸۳ (۱۴ فوریه ۲۰۰۵) در بیروت کشته شد. در پرونده ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، انگشت اتهام متوجه اعضای حزب‌الله و دولت سوریه بوده است.

سعد حریری در بیانیه‌ای که برای اعلام استعفای خود قرائت کرد، ایران را به «دخالت» در امور کشورهای عربی متهم کرده و افزوده که تهران در این زمینه «شکست» خواهد خورد.

سعد حریری با ذکر این‌که ایران لبنان را «گروگان گرفته است» گفت: «دود شرارتی که ایران در منطقه گسترش می‌دهد به چشم خودش خواهد رفت.»

نخست‌وزیر مستعفی لبنان همچنین با اشاره به سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه گفت که مردم لبنان همچون گذشته، بار دیگر به پا خواهند خاست و دست‌هایی را که «موذیانه» دراز شده‌اند، «قطع» خواهند کرد.

سعد حریری، سال گذشته و بدنبال یک توافق سیاسی که میشل عون، متحد حزب‌الله لبنان را نیز در جایگاه رئیس‌جمهوری این کشور قرار داد، نخست‌وزیر لبنان شد.

خبرگزاری رویترز نوشته است که حزب‌الله در لبنان از نظر سیاسی در جایگاه خوبی قرار دارد، اما ارتباط آن با ایران و سوریه، شماری از لبنانی‌ها را خشمگین کرده‌است.

سعد حریری، در طول هفته گذشته، دو بار پشت سر هم از عربستان سعودی که رقیب ایران در منطقه محسوب می‌شود، دیدار کرده بود.

تلویزیون لبنانی الجدید گزارش کرده که نطق استعفای حریری، در ریاض نوشته شده و از همان‌جا نیز پخش تلویزیونی شده‌است.

سعد حریری از نظر مواضع سیاسی مخالف سوریه و مورد حمایت عربستان است.

وی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نخست‌وزیر لبنان بود ولی کابینه‌اش به دلیل مواضع ضد سوری و ضد حزب‌الله که در اقدامات او دیده می‌شد پس از افت‌وخیزهای بسیار با خروج اعتراض‌آمیز وزرای وابسته به حزب‌الله سقوط کرد.

در دی‌ماه سال ۹۵ پس از گذشت دو سال و نیم بحران سیاسی در لبنان، سرانجام در پی انتخاب میشل عون به عنوان رئیس‌جمهوری لبنان، دولت سعد حریری که در مقام نخست‌وزیری اقدام به معرفی کابینه کرده بود موفق شد از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

بر اساس یک رسم قدیمی در لبنان، رئیس جمهور این کشور باید مسیحی، نخست‌وزیر سنی و رئیس مجلس شیعه باشد. آقای حریری رهبری بلوک مخالفان حزب‌الله و سوریه در لبنان را بر عهده داشته است.

خبر استعفای آقای حریری، روز شنبه، در حالی منتشر می‌شود که در همین روز علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی در مورد دیدار تازه خود با سعد حریری و دیگر مقامات لبنانی در بیروت به خبرگزاری ایرنا گفت که «ایران از دولت کنونی لبنان به ریاست سعد الحریری که در آن جریان‌های مختلف حضور دارند، حمایت می‌کند.»

به گفته آقای ولایتی «ایران هیچگاه به دنبال دخالت در لبنان نبوده و همواره حامی استقلال، تکثر و حاکمیت ملی این کشور بویژه در برابر» اسرائیل بوده‌است.

این در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، به تازگی گفته بود که ارتش لبنان «استقلال خود را از دست داده‌است» و به «بخشی جدایی‌ناپذیر از حزب‌الله تبدیل شده‌است».

ارتش اسرائیل در تمامی درگیری‌های نظامی با حزب‌الله، از آغاز تأسیس آن در اوایل دهه هشتاد میلادی، میان این سازمان شیعی هم‌پیمان با جمهوری اسلامی ایران و ارتش مرکزی لبنان تفاوت قائل شده بود.

XS
SM
MD
LG