لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

دفاع میشل عون از حزب‌الله لبنان در آستانه سفر به مصر


رئیس‌جمهور لبنان از حزب‌الله به عنوان «مقاوت لبنان» و «مایه آرامش مردم این کشور» یاد کرده و گفته است که سلاح حزب‌الله جنگ‌افزاری «مشروع» برای دفاع از این کشور است.

میشل عون این سخنان را در آستانه سفر به مصر، در گفت‌وگوهایی با رسانه‌های مصری، از جمله روزنامه الاهرام، چاپ قاهره و نیز شبکه تلویزیونی سی بی سی مصر بیان کرده است. گفت‌وگوی آقای عون با الاهرام در شماره یکشنبه بیست و چهارم بهمن این روزنامه بازتاب یافته است.

آقای عون در این گفت‌وگو با توصیف حزب‌الله به عنوان «مقاومت لبنان» که «بخش بزرگی از ملت و جامعه این کشور را نمایندگی می‌کند»، تأکید کرده که حزب‌الله را مزدور نمی‌داند.

او اضافه کرده که «مقاومت لبنانی، مایه آرامش برای لبنان و مردم آن است».

آقای عون گفته است، «تا هنگامی که ارتش لبنان برای جنگ به حد کافی قدرتمند نباشد، وجود سلاح و مقاومت حزب‌الله، ضروری است».

رئیس‌جمهور لبنان شبه‌نظامیان حزب الله را نیز «مکمل ارتش لبنان» و «نیروهایی که بیش از هر چیز از لبنان دفاع می‌کنند» توصیف کرده ودر عین حال اشاره کرده که حزب‌الله «به دیگران (از جمله سوریه) نیز کمک می‌کند».

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در چند مناسبت در طول سال گذشته گفته بود که جنگ‌افزار و پول حزب‌الله، «از ایران می‌رسد» و حزب‌الله به این امر «افتخار» می‌کند. موضوعی که در سخنان رئیس‌جمهور لبنان به آن اشاره نشده است.

ژنرال میشل عون، که از مسیحیان مارونی و اکنون ۸۱ سال دارد، از سال ها پیش از ریاست جمهوری‌اش مورد حمایت حزب‌الله بود ولی در پی جلب موافقت ملی‌گرایان لبنانی که مورد پشتیبانی عربستان هستند، پاییز گذشته به ریاست جمهوری لبنان رسید.

او پس از به قدرت رسیدن، موفق شد موافقت حزب‌الله را برای مأمور کردن سعد حریری رهبر جریان سیاسی المستقبل به تشکیل دولت جلب کند، و به یک خلأ سیاسی طولانی در لبنان پایان دهد.

در این زمینه آقای عون به الاهرام گفته است که جریان های سیاسی در لبنان، از جمله حزب‌الله، به این «بلوغ» رسیده‌اند که یکدیگر را تحمل کنند و کسی قصد حذف دیگری را ندارد.

تلاش برای شکل‌گیری «تفاهم ایرانی-عربی»

رئیس‌جمهور لبنان همچنین به شبکه سی بی سی مصر گفته است که به تازگی مذاکراتی میان عربستان و لبنان، برای انتقال سلاح از سوی عربستان برای تقویت ارتش لبنان در جریان است، گرچه توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

او اضافه کرده که «تیرگی روابط لبنان و عربستان برطرف شده و مناسبات با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز به حال عادی خود بازگشته است».

رئیس‌جمهور لبنان همچنین در مصاحبه با الاهرام، یادآور شده که در سفرهای خود به کشورهای عرب، برای بهبود مناسبات ایران با کشورهای عربی تلاش می‌کند.

آقای عون گفته است، «اگر موفق شویم تفاهم عربی- ایرانی ایجاد کنیم چه بهتر، اما در غیر این صورت، وجدانی آسوده داریم که دست کم تلاش کرده‌ایم و تنها نظاره‌گر نبوده‌ایم».

میشل عون که پیشتر از کشورهای عربستان سعودی و قطر دیدار کرده بود قرار است در روزهای آینده به مصر و اردن سفر کند.

ایران در سال‌های اخیر روابطی متشنج با کشورهای عربی، به‌ویژه عربستان سعودی داشته است، گرچه اخیراً گزارش شد که عراق و کویت، تلاش‌هایی جداگانه برای بهبود این روابط داشته‌اند.

عربستان ایران را محرک «سه گرفتاری اصلی در منطقه» یعنی «ایدئولوژی‌های بدون مرز، بی‌ثباتی، و تروریسم»، می‌داند و در عین حال معتقد است «تا زمانی که تهران چشم‌انداز و رفتار عمیقاً مشکل‌آفرین خود را اصلاح نکند، عربستان از همکاری و پیشنهاد روابط حسنه دائمی با ایران متضرر خواهد بود».

اما ایران چنین دیدگاهی را «فراکنی‌های بی‌حاصل» توصیف کرده و معتقد است «اصلاح رفتار عربستان برای صلح جهانی ضروری است».

XS
SM
MD
LG